Thursday 23 October 2014

CONTOH : SKRIP PENGAJARAN UTK PENYELIAAN GP/PENYELIA PRAKTIKUM

SI

-          Wujudkan kesediaan
-          Apa khabar?, sila lihat di bawah meja, tepi, kiri dan kanan kamu, jika ada sampah, sila kutipkan sampah tersebut dan simpan, kemudian akhir kelas nanti baru dibuangkan ya?
-          Cungkil idea : Kalau ada sumur di ladang, bolehlah saya menumpang mandi, kalau ada umur yang panjang, Harapnya kita berjumpa lagi, ~~~~~~~~~
-          Berdasarkan pengetahuan kamu, apakah jenis puisi tradisional yang telah saya bacakan tadi?
-          Selain daripada pantun, apakah lagi puisi tradisional yang kamu ketahui?
-          Guru menampal BBM (SASTERA/SAINS)
-          Dua perkataan yang saya telah lekatkan di papan putih ini, ada kaitannya dengan pembelajaran kita, baik, perkataan sains, adakah berasala daripada bahasa Melayu sendiri atau kata pinjaman?
-          Seterusnya, perkataan sastera?... apakah sastera juga adalah berasal daripada bahasa lain dan menjadi kata pinjaman?
-          Saya perlukan 2 orang sukarelawan untuk menampalkan subjek yang sesuai pada bahagian sastera dan sains.
-          Baiklah begitu juga dengan aliran yang sedang kamu pelajari sekarang iaitu aliran sains dan peluang kamu terbuka luas di univerisiti untuk mengambil ap jua kursus yang kamu minati. Kelebihannya adalah, pelajar daripada kelas sains boleh mengambil kursus sastera manakala pelajara sastera tidak boleh mengambil kursus aliran sains.
-          Namun begitu, kedua – dua aliran ini mempunyai kepentingannya yang tersendiri.
-          Begitu juga dengan aliran sastera kita lihat sekarang remaja lebih memilih untuk memasuki aliran sains daripada sastera kerana pelbagai punca dan sebab.
-          BAIKLAH…hari ini topik pembelajaran kita berkenaan langkah – langkah mengatasi kekurangan pelajar aliran sastera dan punca – punca pelajar tidak meminati aliran sastera. Oleh itu, kita akan mengupas satu persatu akan isi yang bakal kita telusuri.

F1

TUNJUK REPLIKA SEKOLAH
-          Baiklah berdasarkan REPLIKA SEKOLAH ini, apakah yang boleh kamu nyatakan tentang unsur tersurat yang ada berdasarkan pandangan pertama kamu terhadap bangunan sekolah di hadapan ini.
-          Saya membuka peluang kepada sesiapa sahaja untuk kamu nyatakan akan perkara yang tersurat yang boleh kamu lihat pada bangunan sekolah ini.
-          Seterusnya, begitu juga dengan bahagian tersirat akan bangunan sekolah ini, siapa boleh nyatakan? Apakah perkara tersirat di sebalik bangunan  sekolah ini?
-          Baik terima kasih
-          Ya. Benar, bahagian tersurat adalah, tingkap pintu, bumbung, dan jika dilihat bahagian tersirat pada bangunan sekolah ini adalah guru, murid, ilmu, pendidikan, persahabatan, disiplin.
-          Jelasnya saya ingin membuka minda kamu akan perkara sebenar berkenaan makna tersurat dan tersirat… tersurat adalah benda yang boelh dilihat, dibaca, tersirat adalah perkara disebaliknya.
-          Baiklah murid, apakah beza subjek sastera dan subjek sains?
-          Oleh itu sebagai murid, kamu perlu tahu bahawa, mempelajarai sastera juga adalah perkara yang penting dalam kehidupan seharian, kerana berkomunikasi itu juga sudah menunjukkan yang kamu sedang menggunakan pembelajaran sastera. Kerana ia melibatkan bahasa. Betul?
-          Begitu juga dengan SAINS, jika tiadanya unsur SASTERA, bagaimana untuk kita ungkapan istilah yang ada? Kerana isitilah tersebut datang daripada bahasa, dan bahasa itu adalah salah satu cabang sastera.
-          Baik. Sebelum kita mulakan aktiviti, saya akan menyatakan serba sedikit dan melaksanakan sedikit ulang kaji berkenaan format atau gaya penulisan rumusan yang betul.
FORMAT

F2
GURU MENGEDAR LEMBARAN KERJA

-          Siapa yang boleh bantu saya membacakan soalan?
-          Buka pertanyaan :-
-          _________________ Sila nyatakan semula kehendak soalan yang telah rakan kamu bacakan sebentar tadi.
-          Saya minta 2 orang wakil untuk membacakan petikan yang telah saya berikan.
-          MURID LAIN SILA SEMAK DAN KESAN ISI TERSURAT PADA PETIKA TERSEBUT.
-          Baiklah, selesai bacaan bagi bahagian perenggan 1 dan juga 2,
-          ________________Baik sila nyatakan isi tersurat yang telah kamu perolehi?
-          Baik, pada perenggan pertama, baris pertama petikan ini, terdapatnya perkataan MUTAKHIR, berikan makna perkataan tersebut?
-          BUKA SOALAN
-          TERIMA KASIH
-          Baik pembaca kedua, sila bacakan perenggan ke – 3 dan 4, manakala rakan lain sila kesan isi tersurat yang terkandung dalam perenggan tersebut.
-          Baik seterusnya, siapa yang sukarela ingin menyatakan isi tersurat yang telah diperolehi berdasarka 2 perenggam terakhir ini?
-          TERIMA KASIH, baik, bahagian perenggan 3 – 4 ini juga memilik beberpa istilah yang menarik perhatian saya, iaitu REMEH dan ELEKTIF,
-          Sila sesiapa wakil kelas yang sukarela ingin menyatakan maksud REMEH dan juag ELEKTIF?
-          Guru mengulang semula jawapan murid.
-          TERIMA KASIH.

F3

-          Baik, untuk menghasilkan rumusan yang baik kita perlu menggunakan PENANDA WACANA yang menarik bukan?, berikaan contoh penanda wacana tersebut >
-          Walaupun, bagaimana, intihannya…
-          Seterusnya murid yang telah memberika isi tersurat diminta untuk ke hadapan dan untuk mencatatkan isi tersurat yang telah mereka perolehi.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
-          Sila catatkan dengan segera pada papan putih dihadapan.
-          ( Bincang isi )
-          Baik kita telah mempelajari bagaiman untuk menyatakan bahagian TERSIRAT pada REPLIKA SEKOLAH sebentar tadi.
-          Seterusnya,kita akan sama – sama membincangkan isi tersirat yang dikehendaki oleh soalan di atas iaitu berkenaan PUNCA-PUNCA PELAJAR TIDAK MEMINATI ALIRAN SASTERA.
-          KURANGNYA MINAT MEMBACA DALAM KALANGAN PELAJAR.
-          MENGANGGAP BAHAWA ALIRAN SASTERA ADALAH ALIRAN YANG MEMBOSANKAN.
-          TIDAK ADA FAEDAH DAN TIADA NILAI EKONOMI.
-          KURANG MEMAHAMI KONSEP SASTERA :- METAFORA, PERSONIFIKASI, SINKOPE, SIMILE
-          Baik -> sebelum ini, saya telah menjelaskan kepada kamu akan teknik membina PENUTUP S.A.M
-          S – Siapa
-          A – Apa
-          M – Mengapa

F4

-          Baiklah selesai perbincangan kita pada hari ini,
-          Saya berikan kamu masa untuk mencatat maklumat ISI yang telah rakan kamu nyatakan pada papan putih, kemudian catat isi tersirat yang telah dibincangkan dan penutup SAM sebentar tadi pada lembaran kerja yang telah saya berikan kepada kamu.

PNTP

-          Baiklah, apa yang telah kamu pelajari hari ini?
-          Jadi, sedarkah kita bahawa, setiapa masa, pembelajaran sastera ini sentiasa berada di sekeliling kita, sama ada mendengar, menonton mahu pun membaca.
-          Janganlah kita memandang ENTENG terhadap rakan – rakan yang mengambil kelas ALIRAN SASTERA kerana mereka juga boleh berjaya seperti pelajar kelas aliran SAINS, SASTERA dan sains perlu bergerak seiring bagi menjadikan sesebuah Negara itu maju dengan teknologi dan kaya dengan BUDI, BUDAYA dan BAHASA.
-          Memetik kata – kata SHAHNON AHMAD, seorang penulis novel terkenal dan sasterawan Negara ‘SHIT’, beliau menyatakan PENDIDIKAN KESUSASTERAAN INI PENTING DALAM PERANANYA MEMBINA PEMIKIRAN DAN SAHSIAH MANUSIA KERANA DALAM KESUSASTERAAN ITU BANYAK MENGANDUNGI UNSUR – UNSUR MENDIDIK NILAI KEMANUSIAAN YANG TINGGI. Sebagai contoh : Pantun, sajak, pantun budi, nasihat, syair.
-          Itu sahaja daripada saya.
-          Sila lengkapkan tugasan yang telah diberikan dan tampalkan dalam buku latihan.
-          Sekian terima kasih ATAS KERJASAMA ANDA, Salam.



No comments:

Post a Comment