Thursday 23 October 2014

RPH RUMUSAN KWLH W3 Usaha mewujudkan semangat patriotisme dalam kalangan remaja dan sebab – sebab remaja tidak mempunyai semangat patriotisme.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
( MODEL KWLH )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Bumi
Bilangan Pelajar          :           27 Orang
Tarikh                          :           4 Ogos 2014
Masa                            :           10.30 – 11.10 pagi
 Tema                          :           Patriotisme
Tajuk                           :           Usaha mewujudkan semangat patriotisme dalam kalangan                                                    remaja dan sebab – sebab remaja tidak mempunyai semangat                                               patriotisme.
Genre                          :           Rumusan
Model                          :           KWLH
Bidang                        :           Maklumat

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.

HPK
       8.1 Menyaring maklumat mengikut      klasifikasi


ARAS 1 ( i )
Menyusun maklumat berdasarkan kriteria tertentu

Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat mencari 5 isi tersurat dan 2 isi tersirat berkenaan usaha mewujudkan semangat patriotisme dalam kalangan remaja dan sebab – sebab remaja tidak mempunyai semangat pariotisme sepanjang 120 patah perkataan.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            :  Ilmu bahasa Melayu dan sosial
Nilai murni                              :   Bekerjasama, keyakinan, keberanian, bertanggungjawab
Ilmu                                         :  
Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                                                i.            Murid mengetahui tajuk lagu – lagu patriotik.
                                                                              ii.            Murid sudah mengetahui teknik mencari isi tersurat dalam teks.
Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Lembaran Kerja (KWLH)
    iii.            Buku latihan
    iv.            Marker


Fasa & Objektif Fasa
Aktiviti Pembelajaran
ABM/KBT/Nilai
Induksi Set
( 5 minit )

Fasa 1 : K – Apakah yang diketahui oleh pelajar tentang tajuk teks yang akan dibaca?

Pelajar mencuba menyatakan pengetahuan mereka tentang tajuk teks yang akan dibaca berdasarkan pengetahuan sedia ada mereka.

        i.            Guru mewujudkan kesediaan murid.
      ii.            Murid diminta untuk berdiri dan menyanyikan lagu patriotik bertajuk ‘Jalur Gemilang’
    iii.            Guru meminta murid menyatakan tentang contoh – contoh lagu pariotik lain yang mereka ketahui.
    iv.            Guru kemudiannya menyatakan topik pembelajaran pada hari tersebut berkenaan rumusan bertajuk usaha – usaha mewujudkan semangat patriotisme dalam kalangan remaja dan sebab – sebab remaja tidak mempunyai semangat patriotisme.
      v.            Murid diminta mencatatkan maklumat yang mereka ketahui dalam ruanagn ‘K’.

ABM/BBM :
        i.            Papan putih
      ii.            Lembaran Kerja (KWLH)
    iii.            Buku latihan
    iv.            Marker

KBT :
Kemahiran menghubungkait.
-          Murid
menghubungkaitkan lagu dengan topik pembelajaran hari ini

Nilai:
Keberanian
Bekerjasama


Fasa 2: W – Apakah maklumat yang hendak dicari dari teks yang akan dibaca?
( 10 Minit )

Pelajar membuat penyenaraian maklumat yang ingin dicari dalam teks yang akan dibaca berdasarkan telahan mereka terhadap tajuk teks tersebut.

        i.            Guru meminta murid membuka buku latihan untuk melihat soalan rumusan yang akan dipelajari.
      ii.            Guru menjelaskan tentang tajuk rumusan berkenaan usaha mewujudkan semangat patriotisme dalam kalangan remaja
    iii.            Guru mendapatkan respon murid berkenaan isi tersurat dan isi tersirat yang perlu mereka cari dan perolehi.
    iv.            Murid diminta untuk menyenaraikan maklumat yang telah diperolehi dalam ruangan ‘W’
ABM/BBM :
        i.            Papan putih
      ii.            Lembaran Kerja ( KWLH )
    iii.            Buku latihan
    iv.            Marker

KBT :

i. Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
  - Murid dan guru
    menganalisis maklumat yang diperolehi
Nilai:
Keberanian.
Keyakinan.


Fasa 3: L – Apakah yang telah dipelajari oleh mereka daripada teks yang dibaca?
( 10 Minit )

  • Pelajar membaca teks secara teliti.
  • Pelajar mencuba mendapatkan maklumat yang telah tersenarai dalam Fasa 2.
  • Pelajar menyenaraikan semula maklumat yang tidak dapat diperoleh dalam teks yang dibaca.

        i.            Guru menyediakan bahagian KWLH pada papan putih.
      ii.            Murid secara sukarela diminta untuk menyenaraikan isi tersurat yang telah diperolehi pada papan putih.
    iii.            Kemudian, maklumat yang telah diperolehi dibincangkan bersama – sama, sama ada ianya relevan atau pun tidak untuk dikira sebagai isi tersurat.
    iv.            Seterusnya, guru membimbing murid dalam mencari maklumat berkenaan isi tersirat yang sewajarnya murid perolehi.
      v.            Murid menyenaraikan maklumat isi tersirat yang mereka perolehi melalui perbincangan secara berpasangan.
    vi.            Guru meminta murid secara sukarela menyatakan maklumat yang mereka perolehi daripada hasil perbincangan.
  vii.            Maklumat yang tepat akan dijadikan isi tersirat dalam rumusan yang bakal disiapkan.
ABM/BBM :
        i.            Papan putih
      ii.            Lembaran Kerja (KWLH)
    iii.            Buku latihan
    iv.            Marker

KBT :

i. Kemahiran berfikir secara kreatif (menjana idea- melahirkan idea).
  - Murid memproses maklumat yang diberi dan mencerakinkan secara mudah mengikut kehendak soalan

Nilai:
Bekerjasama
Bertanggungjawab

Fasa 4: H – Bagaimanakah  maklumat yang belum terjawab dapat diperoleh
( 10 Minit )

  • Pelajar mencadangkan sumber lain untuk mendapatkan maklumat yang dicari.
  • Pelajar mencuba mencari sumber lain untuk mendapatkan maklumat yang belum diperoleh.

        i.            Guru juga meminta murid mencari maklumat menggunakan Internet di rumah bagi mempelbagaikan isi tersirat yang diperlukan.
      ii.            Guru menunjukkan contoh maklumat isi tersirat yang telah diperolehi untuk dikongsikan kepada murid.
    iii.            Murid diminta untuk mencatat pada ruangan ‘H’ berkenaan cara mereka mencari maklumat berkenaan isi tersirat topik patriotisme ini.
ABM/BBM :
        i.            Papan putih
      ii.            Lembaran Kerja (KWLH)
    iii.            Buku latihan
    iv.            Marker

KBT :

i. Kemahiran berfikir secara kreatif (menjana idea- menyumbangkan pendapat).
- Murid dan guru bertukar pendapat dan berbincang akan maklumat yang sesuai dan baik untuk ditulis dalam rumusan

Nilai
Bertanggungjawab

Penutup Kognitif
( 5 Minit )
        i.            Guru meminta murid untuk menyatakan pendapat mereka mengenai isi pelajaran pada hari ini.
      ii.            Setelah itu, guru sendiri akan membuat rumusan mengenai isi pembelajaran pada hari ini.
Guru meminta murid melengkapkan maklumat berkenaan pembelajaran hari ini ke dalam buku nota.          

KBT :

i. Kemahiran berfikir secara kreatif (menghubung kait – membuat perhubungan).
  - Murid menyuarakan
    pendapat mereka mengenai isi
    pelajaran pada hari ini.

Nilai:
Bekerjasama.



Refleksi :


______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

No comments:

Post a Comment