Thursday 23 October 2014

RPH KOMSAS W12 Melunas Rindu

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
 ( MODEL KOPERATIF )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Bumi
Bilangan Pelajar          :           27 Orang
Tarikh                          :           7 Oktober 2014
Masa                            :           7.30 – 8.50 pagi
Tema                           :           Warisan Bangsa
Tajuk                           :           Melunas Rindu
Genre                          :           KOMSAS
Model                          :           Koperatif
Bidang                        :           Estetik

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

HPK
10.6  Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.


ARAS 1 (v)
Menjelaskan aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan dalam karya


Fasa
Objekif Fasa
Set Induksi
Murid dapat meneka topik pembelajaran pada hari ini dan dapat mengetahui serba sedikit berkenaan nilai murni yang terdapat dalam novel yang bakal dipelajari.
Fasa 1 : Memberitahu

Murid dapat mengetahui makna istilah melunas dan istilah rindu dan dapat memahami perkaitannya dengan kisah dalam novel tersebut dan kemudiannya dapat mempelajari serba sedikit tentang watak utama dalam cerita tersebut.
Fasa 2 : Transisi

Murid dapat memahami aktiviti yang bakal dilaksanakan iaitu :
        i.            Melengkapkan peta minda dengan maklumat tentang komponen KOMSAS yang diperolehi berdasarkan perbincangan secara jigsaw ii.
      ii.            Dapat membina serangkap pantun berkenaan komponen yang dibentangkan.
Fasa 3 : Kerja Kumpulan
Murid dapat melaksanakan tugasan yang diberikan berdasarkan penjelasan guru pada bahagian transisi.
Fasa 4 : Penilaian

Murid dapat menghasilkan serangkap pantun serta melengkapkan peta minda yang diperolehi melalui pembentang rakan daripada kumpulan mereka dan kumpulan lain.
Penutup :
Murid dapat merumuskan pembelajaran pada hari ini.

Objektif                                  :  Pada akhir pembelajaran, murid dapat melengkapkan peta minda berkenaan tema/persoalan, watak dan perwatakan, latar, nilai dan pengajaran serta mencipta serangkap pantun berdasarkan komponen KOMSAS yang mereka kaji melalui aktiviti perbincangan teknik jigsaw ii.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            : 
Nilai murni                              :   Bekerjasama, bertanggungjawab, berani dan berkeyakinan
Ilmu                                         :   Kesusasteraan dan pendidikan moral

Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                                                                        i.            Murid telah membaca novel Melunas Rindu
                                                                                                      ii.            Murid mengetahui sinopsis dan watak dalam novel tersebut.

Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Lembaran Kerja ( Peta Minda )
    iii.            Kertas Sebak
    iv.            Komputer
      v.            LCD
    vi.            Montaj
  vii.            Kerusi
viii.            Marker
Fasa & Objektif Fasa
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Cacatan
Set Induksi
5 Minit

        i.            Guru mewujudkan kesediaan murid.
      ii.            Seterusnya guru meminta dua orang wakil murid tampil ke hadapan.
    iii.            Guru memberikan helaian kertas dialog kepada murid dan meminta murid melakonkan dialog tersebut.
    iv.            Kemudian guru meminta murid lain menyatakan jawapan akan sesi lakonan tadi.
      v.            Guru membangkitkan motivasi murid berkenaan nilai dan pengajaran yang terdapat pada dialog tersebut dan mengaitkannya dengan persekitaran murid.
    vi.            Guru menjelaskan berkenaan topik pembelajaran pada hari ini iaitu berkaitan dengan watak dan perwatakan, nilai dan juga pengajaran dalam novel Melunas Rindu.



Fasa 1 : Memberitahu
15 Minit
Pengenalan dan pembinaan isi kandungan


        i.            Guru meminta pandangan murid berkenaan makna perkataan melunas dan perkataan rindu.
-          Melunas : menyelesaikan
-          Rindu : ingin berjumpa seseorang.
      ii.            Guru kemudiannya mengaitkan tajuk novel dengan kisah yang terdapat dalam novel tersebut.
    iii.            Guru meminta seorang murid tampil kehadapan untuk menceritakan sinopsis novel Melunas Rindu yang telah di baca.
    iv.            Kemudian, guru menayangkan montaj berkenaan watak – perwatakan yang terdapat dalam novel Melunas Rindu.
      v.            Guru kemudiannya memanggil seorang murid tampil ke hadapan dan duduk di atas kerusi yang disediakan.
    vi.            Aktiviti ini dinamakan sebagai kerusi panas.
  vii.            Guru meminta murid daripada kumpulan lain bertanyakan soalan tentang watak perwatakan yang terdapat dalam montaj tersebut kepada murid yang berada di kerusi panas tersebut.
viii.            Guru menjelaskan serba sedikit berkenaan teknik mengarang pantun untuk aktiviti yang seterusnya.
    ix.            Aktiviti seterusnya dipanggil sebagai teknik adaptasi menggunakan teknik jigsaw ii.


Fasa 2 : Transisi
5 Minit
Guru menjelaskan bagaimana kumpulan boleh berfungsi


Teknik Jigsaw II














Teknik Adaptasi

        i.            Kemudian guru meminta murid membentuk 5 buah kumpulan.
      ii.            Guru menjelaskan teknik pembelajaran secara jigsaw ii.
    iii.            Setiap anggota kumpulan haruslah menguasai 1 bahagian dalam komponen sastera iaitu :-
-          Tema/persoalan
-          Watak dan perwatakan
-          Latar
-          Nilai
-          Pengajaran
    iv.            Kemudian murid diminta untuk mengesan setiap komponen KOMSAS daripada novel Melunas Rindu dan menguasainya komponen tersebut.
      v.            Kemudian, mereka juga perlu membina serangkap pantun berdasarkan pembahagian kumpulan :
-          1 : Pantun Tema/persoalan
-          2 : Pantun Watak
-          3 : Pantun Latar
-          4 : Pantun Nilai
-          5 : Pantun Pengajaran KOMSAS yang dipelajari.
    vi.            Setelah itu, murid diminta untuk menyampaikan maklumat yang telah diperolehi daripada pembacaan kepada rakan sekumpulannya.
  vii.            Ketika sesi perkongsian maklumat dijalankan, murid lain diminta untuk mencatat maklumat tersebut dalam peta minda yang telah diberikan.
viii.            Kemudian pantun tersebut perlu dicantumkan, menjadi satu cerita berkenaan novel tersebut. Hal ini bermakna setiap kumpulan akan menghasilkan 1 rangkap pantun yang berbeza mengikut komponen KOMSAS yang telah diberitahu.
    ix.            Pantun tersebut akan dicatatkan dalam kertas sebak yang diberikan oleh guru.



Fasa 3 : Kerja kumpulan
25 Minit
Guru memantau dan membantu usaha pelajar

        i.            Guru memberikan peta minda dan juga kertas sebak kepada murid.
      ii.            Murid diberikan masa selama 20 Minit untuk melaksanakan perbincangan.
    iii.            Seterusnya, guru memantau dan membantu murid dalam melaksanakan tugasan tersebut.


Fasa 4 : Penilaian
25 Minit
Setiap individu terlibat

        i.            Seterusnya, guru meminta setiap kumpulan menghantarkan seorang wakil kehadapan dan membentangkan pantun novel Melunas Rindu yang telah dihasilkan.
      ii.            Kumpulan yang dapat menghasilkan pantun yang baik dikira sebagai pemenang.




Penutup Kognitif :
5 Minit

         i.            Murid dapat merumuskan pembelajaran pada hari ini.
       ii.            Guru memberikan sedikit motivasi berkenaan nilai – nilai murni yang terdapat dalam novel Melunas Rindu.
     iii.            Guru meminta murid melengkapkan peta minda yang telah diberikan.
     iv.            Guru menamatkan kelas dengan serangkap pantun.
Jauh terpisah cinta Farhana,
Utuh lagi kasih seorang ibu,
Andai takdir sudah dipena,
Tuhan sahaja menjadi penentu,


Refleksi :

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________



3 comments:

  1. Assalamualaikum cikgu...saya nak minta izin guna idea utk kelas saya yang berikutnya...

    ReplyDelete
  2. nak minta izin ambik idea dr sini ye..

    ReplyDelete
  3. nak minta izin ambik idea dr sini ye..

    ReplyDelete