Thursday 23 October 2014

RPH TATABAHASA PLE W6

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
( MODEL PENGAJARAN LANGSUNG/EKSPLISIT )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Bumi
Bilangan Pelajar          :           27 Orang
Tarikh                          :           28 Ogos 2014
Masa                            :           8.20 – 9.00 pagi
Tema                           :           Minggu Kerjaya
Tajuk                           :           Ayat pasif dan ayat aktif.
Genre                          :           Tatabahasa
Model                          :           Pengajaran Langsung/Eksplisit
Bidang                        :           Maklumat

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.

HPK
        9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.


ARAS 1 ( i )
Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, pepatah dan pelbagai ragam ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

Fasa
Objektif fasa
Set Induksi :

Fasa 1 :


Fasa 2 :


Fasa 3 :


Fasa 4 :


Penutup :


Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat mengetahui cara untuk menukar ayat pasif kepada ayat aktif tanpa mengubah maksud asalnya. Murid dapat memperbaiki cara pembinaan ayat berdasarkan frasa yang diberikan, mengesan kesalahan ejaan, tatabahasa dan istilah serta memahami maksud peribahasa.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            : 
Nilai murni                              :   Bekerjasama, bertanggungjawab, dan berdikari
Ilmu                                         :   Ilmu bahasa Melayu dan sosial
Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                i. Murid mengetahui ayat aktif dan ayat pasif
                                                ii. Murid dapat membina ayat yang baik berdasarkan                                                            istilah atau frasa yang diberikan.

Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Buku latihan
    iii.            Marker

Fasa & Objektif Fasa
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Set Induksi
5 Minit

        i.            Guru mewujudkan kesediaan murid.
      ii.            Guru membuat aktiviti teka kata tentang pembelajaran hari ini.
    iii.            2 orang murid diminta untuk terlibat dalam aktiviti teka kata ini.
    iv.            Guru menjelaskan tentang topik pembelajaran pada hari ini.


Fasa 1 : Pengenalan dan sorotan
 5 Minit

Murid `ditarik’ untuk mengikuti pembelajaran


        i.            Murid dijelaskan tentang ayat aktif dan juga ayat pasif.
      ii.            Guru meminta 2 orang murid secara sukarela memberikan contoh ayat pasif dan seorang lagi murid memberikan contoh ayat aktif.


Fasa 2 : Persembahan
10 Minit

Isi baharu diperkenalkan dan dihuraikan

        i.            Guru menjelaskan tentang ayat aktif dan juga ayat pasif.
      ii.            Guru menyoal murid tentang kata sendi, imbuhan yang perlu ada dalam ayat pasif.
    iii.            Guru meminta 3 orang wakil murid menjawab soalan menukar ayat pasif kepada ayat aktif.


Fasa 3 : Latihan berpandu
10 Minit

Murid melakukan latihan konsep/kemahiran di bawah pengawasan guru

        i.            Guru seterusnya memandu murid melaksanakan perbincangan berkenaan latihan praktis 20 yang terdapat dalam buku latihan.
      ii.            Guru menjelaskan serba sedikit berkenaan frasa yang terdapat pada soalan (a).
    iii.            Kemudian, guru beralih kepada soalan dibahagian (c), guru meminta murid hadir ke hadaan menuliskan kesalahan ejaan dan penggunaan imbuhan yang mereka temui dalam petikan ringkas yang disediakan.
    iv.            Seterusnya, guru dan murid melaksanakan perbincangan bersama berkaitan kesalahan penggunaan kata atau istilah dan kesalahan tatabahasa. Murid diminta untuk memberikan respon pada setiap soalan yang diajukan.
      v.            Guru juga meminta wakil murid untuk menjalankan satu lagi aktiviti peribahasa, guru meminta murid membacakan soalan dan meminta murid kedua/lain meneka peribahasa yang dimaksudkan berdasarkan bahasa tubuh yang rakan mereka tunjukkan.
    vi.            Aktiviti ini melibatkan semua murid.


Fasa 4 : Latihan kendiri
5 Minit

Murid melakukan latihan menggunakan konsep/kemahiran mereka sendiri

        i.            Murid diminta untuk melaksanakan tugasan mereka sepenuhnya.
      ii.            Guru memantau segala aktiviti murid dan memberikan bantuan berkaitan permasalahan menjawab soalan yang telah diberikan.

Penutup Kognitif
5 Minit

        i.            Murid merumus tentang topik pembelajaran hari ini.
      ii.            Guru meringkaskan topik pengajaran dan mengulang semula topik tersebut secara menyeluruh.
    iii.            Guru meminta murid menyiapkan tugasan yang diberikan.


Refleksi : ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________



No comments:

Post a Comment