Thursday 23 October 2014

RPH RUMUSAN PLE W4 Harapan peminat terhadap kemajuan bola sepak tempatan dan rintangan – rintangan untuk meningkatkan mutu bola sepak negara.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
( MODEL PENGAJARAN LANGSUNG/EKSPLISIT )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Zuhrah
Bilangan Pelajar          :           24 Orang
Tarikh                          :           12 Ogos 2014
Masa                            :           10.30 – 11.10 pagi
 Tema                          :           Amalan Gaya Hidup Sihat
Tajuk                           :           Harapan peminat terhadap kemajuan bola sepak tempatan dan                                             rintangan – rintangan untuk meningkatkan mutu bola sepak                                                 negara.
Genre                          :           Rumusan
Model                          :           Pengajaran Langsung/Eksplisit
Bidang                        :           Maklumat

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
7.0 Mendapat maklumat daripada sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.

HPK
7.1       Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama dan isi penting dan isi relevan tentang bahan  yang didengar, dibaca dan ditonton.


Aras 2 (i)
Membaca pantas secara luncuran dan imbasan untuk menghubungkaitkan idea.


Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat menyenaraikan 6 isi tersurat berkenaan harapan peminat terhadap bola sepak tempatan dan 2 isi tersirat berkenaan rintangan – rintangan untuk meningkatkan mutu bola sepak negara.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            :  Ilmu bahasa Melayu dan sosial
Nilai murni                              :   Bekerjasama, ketekunan, toleransi, keyakinan
Ilmu                                         :  
Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran menjana idea, meramal, menghubungkait dan menganalisis.

Pengetahuan sedia ada                     :
                                                                                i.            Murid mengetahui nama pasukan bola sepak negara.
                                                                              ii.            Murid mempunyai pengetahuan umum tentang sukan bola sepak dalam dan luar negara
Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Lembaran Kerja
    iii.            Papan kerja
    iv.            Marker
Fasa & Objektif Fasa
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Set Induksi
5 Minit
        i.            Guru mewujudkan kesediaan murid.
      ii.            Guru menunjukkan gambar pemain bola sepak kebangsaan.
    iii.            Guru meminta murid menyatakan pemain bola sepak yang mereka gemari.
    iv.            Murid memberikan respons berkenaan jumlah pemain dan jurulatih pasukan bola sepak yang mereka kenali.
      v.            Guru bersoal jawab tentang pengetahuan am murid berkenaan bola sepak
    vi.            Guru menerangkan tentang topik pembelajaran hari ini.


Fasa 1 : Pengenalan dan sorotan
5 Minit

Murid `ditarik’ untuk mengikuti pembelajaran


        i.            Murid ditarik dengan soalan pengetahuan berkenaan sukan bola sepak.
      ii.            Murid memberikan pandangan mereka berkenaan hala tuju pasukan bola sepak di Malaysia.
    iii.            Guru menjelaskan serba sedikit berkenaan sukan bola sepak.








Fasa 2 : Persembahan
5 Minit

Isi baharu diperkenalkan dan dihuraikan
         i.            Murid diminta untuk membaca teks secara sukarela.
       ii.            Murid lain menyemak dan menggariskan isi tersurat yang mereka perolehi berpandukan pembacaan daripada rakan mereka
     iii.            Murid diminta untuk menyatakan isi tersirat yang dapat mereka kesan selepas aktiviti perbincangan.


Fasa 3 : Latihan berpandu
10 Minit

Murid melakukan latihan konsep/kemahiran di bawah pengawasan guru

        i.            Guru memberikan kumpulan kepada murid.
      ii.            Murid mencatat isi yang telah mereka perolehi pada papan kerja yang telah disediakan.
    iii.            Murid diminta untuk meletakkan jawapan mereka pada papan kerja yang disediakan.
    iv.            Murid ditugaskan membincangkan isi tersirat dalam setiap kumpulan.


Fasa 4 : Latihan kendiri
10 Minit

Murid melakukan latihan menggunakan konsep/kemahiran mereka sendiri

        i.            Murid diminta untuk menyiapkan latihan yang diberikan.
      ii.            Jawapan yang tepat perlulah diisi pada ruangan jawapan yang disediakan.
    iii.            Murid perlu menampalkan lembaran kerja tersebut pada buku rumusan mereka.

Penutup Kognitif
5 Minit
        i.            Guru meminta murid untuk menyatakan pendapat mereka mengenai isi pelajaran pada hari ini.
      ii.            Setelah itu, guru sendiri akan membuat rumusan mengenai isi pembelajaran pada hari ini.
Guru meminta murid melengkapkan maklumat berkenaan pembelajaran hari ini ke dalam buku nota.   



No comments:

Post a Comment