Monday 13 October 2014

RPH KOMSAS (W2) Syair Siti Saniah dan bab 9 novel Harga Remaja.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU ( MODEL KONSTRUKTIVISME )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Bumi
Bilangan Pelajar          :           27 Orang ( 27 perempuan )
Tarikh                          :           22  Julai 2014
Masa                            :           7.30 pagi – 8.50 pagi
 Tema                          :           Kemasyarakatan
Tajuk                           :           Syair Siti Saniah dan bab 9 novel Harga Remaja.
Genre                          :           KOMSAS
Model                          :           Konstruktivisme
Bidang                        :           Estetik

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
10.0 Mengenal pasti dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

HPK
     10.5   Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi
     10.6 Mengulas karya sastera daripada aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.
       


ARAS 1 ( i )
Menyatakan makna kata dan maksud frasa atau rangkai kata yang sukar dalam karya dengan meneka berdasakan konteks dan merujuk kamus.

ARAS 1 ( v )
Menjelaskan aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan dalam karya.



Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat mencatat nota berkenaan, maksud, dan gaya bahasa dalam Syair Siti Saniah serta tema, persoalan, plot, watak, latar, gaya bahasa , nilai dan pengajaran daripada bab 9 novel Harga Remaja.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            :  Ilmu bahasa Melayu dan sosial
Nilai murni                              :   Bekerjasama, ketekunan, keberanian, keyakinan, kreativiti
Ilmu                                         :   Sosial dan kemasyarakatan.

Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                        i.            Murid mengetahui tentang maksud syair.
                                                      ii.            Murid mengetahui tentang istilah sastera seperti tema, persoalan, plot, watak, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Kertas Sebak
      ii.            Peta Minda
    iii.            Marker
KBKK                                     : Menjana idea – murid mengemukakan idea untuk membuat nota ringkas berkenaan Syair Siti Saniah dan bab 9 novel Harga Remaja.

Fasa
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
ABM/KBT/KBKK/
Nilai
Set Induksi
(5  minit )

Menarik minat pelajar

Soalan guru:
1) Apakah yang kamu faham tentang syair?
2) Adakah syair tergolong dalam puisi?



-          Guru mewujudkan kesediaan murid.
-          Guru meminta murid bersyair.

ABM :
    i.            Marker

KBKK:
Menjana idea

Nilai:
·         Keyakinan
·         Keberanian
·         Ketekunan


Fasa 1 : Orientasi
(  20 minit )

Menetapkan hala tuju pembelajaran


        i.            Apakah istilah yang kamu tidak faham dalam syair tersebut?
      ii.            Apakah yang cuba disampaikan penulis dalam syair tersebut ? (secara umum)
    iii.            Apakah yang kamu faham tentang bab 9 dalam novel Harga Remaja?


-          Guru meminta wakil murid kehadapan.
-          Murid tersebut diminta menjelaskan tentang Syair Siti Saniah dan ringkasan bab 9 novel Harga Remaja.
-          Murid juga diminta menjelaskan tentang aspek sastera yang terdapat dalam syair dan bab 9 novel Harga Remaja tersebut secara ringkas.
-          Murid lain diminta untuk mencatatkan nota secara ringkas.
ABM :
        i.            Marker
      ii.            Kertas Sebak
    iii.            Peta Minda

KBKK:
i. Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
  - Pelajar dan guru menjana 
     idea.

Nilai:
·         Keyakinan
·         Keberanian
·         Kerjasama



Fasa 2 : Pencetusan idea
( 15 minit )

Pelajar bertukar-tukar pengalaman dan menambah pengetahuan
sedia ada








-          Guru membahagikan murid dalam 2 buah kumpulan besar iaitu kumpulan syair Siti Saniah dan kumpulan bab 9 novel Harga Remaja.
-          Murid perlu mencatakan hasil perbincangan mereka dalam kertas sebak yang disediakan.
-          Guru menyoal murid tentang tahap kefahaman mereka tentang syair Siti Saniah dan bab 9 novel Harga Remaja.
-          Guru memastikan murid mencatat nota daripada hasil maklumat yang mereka perolehi melalui perbincangan dan penjelasan.
ABM :
        i.            Marker
      ii.            Kertas Sebak

Kemahiran:

i. Menilai

Nilai:
·         Keyakinan
·         Keberanian
·         Kerjasama


Fasa 3 : Penstrukturan semula
( 20 minit )

Menyusun semula
pengetahuan hasil percampuran idea lama dengan idea baru

Membentuk skema pengalaman baharu



-          Guru meminta seorang murid secara bergilir daripada kumpulan syair Siti Saniah dan bab 9 novel Harga Remaja secara sukarela menjelaskan semula nota yang telah mereka catat dalam kertas sebak.
-          Guru meminta pandangan murid lain akan maklumat tambahan yang mereka ingin tambah dalam penjelasan rakan mereka sebentar lagi.
-          Murid akan mencatat nota ke dalam peta minda yang telah diberikan.
ABM :
        i.            Marker
      ii.            Kertas Sebak


Kemahiran :

i. Kemahiran berfikir (menjana idea- melahirkan idea).
  - Pelajar berbincang untuk mencari idea bagi mencari isi penting dan menstrukturkannya.

Nilai:
·         Keyakinan
·         Keberanian
·         Kreativiti
·         Kerjasama

Fasa 4 : Aplikasi idea
 ( 15 minit )

Melaksanakan tugasan dalam situasi



-          Guru meminta murid menyalin jawapan yang tepat pada peta minda yang diberikan.
-          Guru meminta pelajar menyusun jawapan dan isi mengikut urutan yang bersesuaian mengikut keutamaan.

ABM :
        i.            Marker
      ii.            Peta Minda
    iii.            Kertas Sebak


KBKK :

Menyelesaikan masalah

Nilai:
·         Bekerjasama
Penutup : Penutup Kognitif
( 5 minit )

Membuat rumusan dan menggabungkan pengetahuan sedia ada pelajar dengan pengetahuan yang baru diterima.


Merumus dan membuat kesimpulan terhadap isi pelajaran yang diajarkan.
-          Melengkapkan nota.
Murid diminta membuat rumusan berkenaan syair Siti Saniah dan bab 9 novel Harga Remaja
Penutup kognitif
-          Guru membuat rumusan terhadap isi pengajaran.
-          Guru meminta murid melengkapkan nota mereka dan menampal nota tersebut ke dalam buku latihan.
Guru memberikan motivasi kepada m­­urid. 
ABM:
        i.            Marker
      ii.            Peta Minda
    iii.            Kertas Sebak


Kemahiran: Berfikir

Nilai:
·         Keyakinan
·         Keberanian
·         Kreativiti


Refleksi :
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________



















No comments:

Post a Comment