Thursday 23 October 2014

RPH TATABAHASA PLE W5

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
( MODEL PENGAJARAN LANGSUNG/EKSPLISIT )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Bumi
Bilangan Pelajar          :           27 Orang
Tarikh                          :           21 Ogos 2014
Masa                            :           8.20 – 9.00 pagi
 Tema                          :           Patriotisme
Tajuk                           :           Cakap ajuk cakap pindah, bina ayat, kesalahan ejaan, imbuhan,                                            istilah dan tatabahasa, memberi maksud peribahasa.
Genre                          :           Tatabahasa
Model                          :           Pengajaran Langsung
Bidang                        :           Maklumat

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.

HPK
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.


ARAS 1 ( i )
Menentukan kata, istilah, frasa, rangkai kata, pepatah, dan pelbagai ragam ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat membina ayat dengan menggunakan perkataan yang telah diberikan, mengesan kesalahan ejaan, istilah, imbuhan serta makna peribahasa mengetahui tentang cakap ajuk dan cakap pindah, berdasarkan soalan yang diberikan.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            :  Ilmu bahasa Melayu dan sosial
Nilai murni                              :   Bekerjasama, ketekunan, toleransi, keyakinan
Ilmu                                         :  
Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                        i.            Murid mempunyai kemahiran mengesan kesalahan istilah, imbuhan dan juga kesilapan tatabahasa melalui latihan sebelum ini.

Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Buku latihan
    iii.            Marker

Fasa & Objektif Fasa
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Cacatan
Set Induksi
5 Minit
              i.            Guru mewujudkan kesediaan murid.
            ii.            Guru meminta murid melakukan sedikit regangan.
          iii.            Guru melakukan sedikit aktiviti meneka soalan yang telah diberikan.
          iv.            Soalan berkenaan adalah berkait rapat dengan pembelajaran pada hari tersebut yang berfokuskan kepada cakap ajuk dan cakap pindah.
            v.            Guru menerangkan tentang topik pembelajaran.


Fasa 1 : Pengenalan dan sorotan
5 Minit

Murid `ditarik’ untuk mengikuti pembelajaran


        i.            Murid diminta untuk melakonkan sebuah dialog.
      ii.            Guru memberikan skrip dialog kepada 2 orang murid.
    iii.            Guru meminta 2 orang murid berdialog dengan intonasi yang baik dihadapan kelas.
    iv.            Guru meminta seorang murid secara sukarela menjelaskan tentang isi dialog yang telah rakan mereka lakonkan.
      v.            Guru menjelaskan secara terperinci keterangan berkenaan dialog yang telah dilakonkan oleh murid.


Fasa 2 : Persembahan
10 Minit

Isi baharu diperkenalkan dan dihuraikan

        i.            Guru menjelaskan tentang cakap ajuk dan cakap pindah.
      ii.            Guru menyatakan tentang perihalnya memahami dan memindahkan maksud daripada sebuah dialog kepada ayat penyata dan kepentingan untuk mendialogkan ayat penyata kepada bentuk dialog.
    iii.            Guru memberikan sekeping ayat penyata dan meminta murid melaksanakan aktiviti berkenaan cakap ajuk dan cakap pindah.



Fasa 3 : Latihan berpandu
10 Minit

Murid melakukan latihan konsep/kemahiran di bawah pengawasan guru

        i.            Guru melaksanakan perbincangan berkenaan cakap ajuk cakap pindah, bina ayat, kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan tatabahasa, memberi maksud peribahasa.
      ii.            Guru meminta murid memberikan respon ketika melakukan aktiviti latihan secara perbincangan.
    iii.            Guru meminta pengelibatan semua murid dalam menjawab setiap soalan yang telah dinyatakan dalam buku latihan.



Fasa 4 : Latihan kendiri
10 Minit

Murid melakukan latihan menggunakan konsep/kemahiran mereka sendiri

        i.            Murid diberikan masa untuk membuat latihan seterusnya.
      ii.            Guru membuat pemantauan dan memantau serta membantu murid yang lemah dalam membina ayat dan mengenal pasti kesalahan serta memperbaiki kesilapan murid dalam membentuk cakap ajuk kepada cakap pindah.


Penutup Kognitif :

        i.            Murid diberikan peluang mengemukakan isi pembelajaran pada hari ini.
      ii.            Guru merumuskan isi pembelajaran pada hari ini secara ringkas.
    iii.            Murid diminta untuk menyiapkan tugasan yang telah diberikan.


Refleksi : __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



No comments:

Post a Comment