Thursday 23 October 2014

RPH TATABAHASA PLE W4

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
( MODEL PENGAJARAN LANGSUNG/EKSPLISIT )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Bumi
Bilangan Pelajar          :           27 Orang
Tarikh                          :           14 Ogos 2014
Masa                            :           8.20 – 9.00 pagi
Tema                           :           Sosial dan Kemasyarakatan
Tajuk                           :           Kata hubung, bina ayat, kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan                                              tatabahasa, penggunaan kata hubung serta peribahasa.
Genre                          :           Tatabahasa
Model                          :           Pengajaran langsung
Bidang                        :          

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.

HPK
       9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.


Aras 1 ( i )
Menentukan kata, istilah, frasa, rangkai kata, pepatah, dan pelbagai ragam ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat membina ayat dengan menggunakan perkataan yang telah diberikan, mengesan kesalahan ejaan, istilah, penggunaan kata hubung dan imbuhan serta makna peribahasa berdasarkan soalan yang diberikan.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            :  Ilmu bahasa Melayu dan sosial
Nilai murni                              :  Bekerjasama, bertanggungjawab, berdikari dan                                                                     berkeyakinan.
Ilmu                                         :  
Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :


Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Buku soalan
    iii.            Roda Tatabahasa
    iv.            Marker

Fasa & Objektif Fasa
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Set Induksi
5 Minit
        i.            Guru mewujudkan kesediaan murid.
      ii.            Guru menyuruh murid berdiri dan memainkan satu permainan yang dinamakan sebagai ‘Simon kata’
    iii.            Permainan ini dimainkan bagi mewujudkan keberadaan murid di dalam kelas.
    iv.            Kemudian guru menyatakan tentang topik pembelajaran pada hari ini.


Fasa 1 : Pengenalan dan sorotan
10 Minit

Murid `ditarik’ untuk mengikuti pembelajaran


        i.            5 orang murid diminta secara sukarela ke hadapan kelas untuk memainkan ‘roda tatabahasa’.
      ii.            Murid yang telah memainkan roda tersebut perlu menjawab soalan yang diberikan.
    iii.            Murid juga perlu menyalin semula soalan dan jawapan tersebut dalam buku tatabahasa mereka.


Fasa 2 : Persembahan
5 Minit

Isi baharu diperkenalkan dan dihuraikan

        i.            Guru menjelaskan tentang kata hubung.
      ii.            Guru meminta murid merujuk soalan berdasarkan buku latihan yang mereka miliki.






Fasa 3 : Latihan berpandu
10 Minit

Murid melakukan latihan konsep/kemahiran di bawah pengawasan guru

        i.            Guru memberikan masa untuk murid berbincang secara berpasangan.
      ii.            Murid mengesan kesalahan ejaan, istilah, penggunaan kata hubung dan imbuhan serta makna peribahasa berdasarkan soalan yang diberikan.


Fasa 4 : Latihan kendiri
5 Minit

Murid melakukan latihan menggunakan konsep/kemahiran mereka sendiri

        i.            Guru berbincang bersama murid tentang mengesan kesalahan ejaan, istilah, penggunaan kata hubung dan imbuhan serta makna peribahasa berdasarkan soalan yang diberikan.
      ii.            Murid diminta menjawab soalan yang diberikan ke dalam buku latihan tatabahasa.

Penutup
5 Minit

        i.            Guru meminta murid untuk menyatakan pendapat mereka mengenai isi pelajaran pada hari ini.
      ii.            Setelah itu, guru sendiri akan membuat rumusan mengenai isi pembelajaran pada hari ini.
Guru meminta murid melengkapkan maklumat berkenaan pembelajaran hari ini ke dalam buku nota.


Refleksi : ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________



No comments:

Post a Comment