RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA
MELAYU ( MODEL KONSTRUKTIVISME )
Nama : Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli D 20111047479
Tingkatan : 4 Zuhrah
Bilangan Pelajar : 24
Orang ( 24 perempuan )
Tarikh : 14 Julai 2014
Masa : 10.30 pagi – 11.10 pagi
Tema : Cerpen
Tajuk : Ibu dan Ceper, Memori Seorang tua,
dan Israk
Genre : KOMSAS
Model : Konstruktivisme
Bidang : Estetik
Hasil Pembelajaran
Hasil Pembelajaran
|
Huraian Hasil Pembelajaran
|
HPU
Memahami dan memberikan
respons peribadi berkenaan karya sastera.
HPK
Menyatakan jenis, ciri, tema, persoalan, pemikiran,
nilai dan pengajaran.
|
ARAS 3 ( ii )
Menganalisis nilai dan
pengajaran dalam karya.
|
Objektif
:
Pada akhir pembelajaran, murid dapat mengemukakan jawapan pada soalan berdasarkan
petikan KOMSAS yang telah dibaca.
Kemahiran Bahasa : Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa : Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum : Ilmu bahasa Melayu dan sosial
Nilai murni : Bekerjasama, ketekunan, keberanian, keyakinan
Ilmu : Sosial dan kemasyarakatan.
Kemahiran Bernilai Tambah :
Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara
kritis.
Pengetahuan sedia ada :
i.
Maksud
persoalan, pengajaran, bukti, dan cara – cara memberikan pendapat.
ii.
Mengetahui
teknik menjawab soalan berdasarkan kata kunci yang telah dinyatakan dalam
soalan.
Alat dan bahan bantu mengajar :
i.
Powerpoint
ii.
Lembaran Kerja
iii.
Marker
Fasa
|
Isi Pembelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
ABM/KBT/Nilai
|
Set Induksi
5 ( minit )
Menarik minat pelajar
|
Sosial :
i.
Guru bertanyakan khabar kepada murid.
ii.
Guru berkenalan dengan murid.
iii.
Guru mewujudkan kesediaan murid.
|
i.
Guru bertanyakan tentang pembelajaran berkenaan KOMSAS.
ii.
Guru meminta murid memberikan respon tentang kefahaman mereka dalam
pembelajaran KOMSAS.
iii.
Guru meminta semua pelajar bertepuk tangan atas kerjasama yang diberikan.
|
ABM/BBM :
i. Buku
latihan ( Gajet SPM )
KBT :
Kemahiran
menghubungkait.
Nilai:
Keberanian
|
Fasa 1 : Orientasi
( 15 minit )
Menetapkan
hala tuju pembelajaran
|
i.
Guru menjelaskan tentang topik pengajaran hari ini.
ii.
Guru meminta murid menceritakan serba sedikit berkenaan cerpen yang telah
mereka baca.
·
Ibu dan ceper
·
Memori seorang tua
·
Israk
|
i.
Guru bersoal jawab dengan murid berkenaan cerpen tersebut.
ii.
Guru membuka peluang kepada murid untuk berkongsi pendapat tentang cerpen
yang telah mereka baca, juga petikan cerpen yang mereka pelajari dalam buku
latihan.
|
ABM/BBM :
i. Buku
latihan
ii. Marker
iii. Papan
putih
KBT:
i. Kemahiran berfikir secara
kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
- Murid dan guru menjana
idea.
Nilai:
i. Keberanian.
ii. Kerjasama.
iii. Rasional.
|
Fasa
2 : Pencetusan idea
(
15 minit )
Pelajar bertukar-tukar pengalaman dan menambah
pengetahuan
sedia ada
|
Bercerita :
i.
Guru bercerita serba sedikit tentang tiga cerpen
yang sedang dipelajari kepada murid di dalam kelas.
ii.
Guru menjelaskan makna ayat atau istilah yang
kompleks dalam petikan ketiga – tiga cerpen tersebut.
|
i.
Guru memastikan pelajar faham maksud soalan kefahaman yang telah
diberikan
ii.
Guru mereka bentuk peta teknik untuk mengesan dan menjawab soalan
kefahaman berdasarkan petikan yang diberikan.
iii.
Guru dan murid membuat sumbang saran tentang cerpen yang telah
dipelajari.
|
ABM :
i. Buku
latihan
ii. Papan
putih
iii. Marker
KBT :
i. Kemahiran berfikir secara
kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
- Murid dan guru
menganalisis jawapan berdasarkan kata
kunci yang ada dalam soalan yang diberikan.
Nilai:
i. Keberanian.
ii. Kerajianan.
|
Fasa 3 :
Penstrukturan semula
( 20 minit )
Menyusun
semula
pengetahuan
hasil percampuran idea lama dengan idea baru
Membentuk
skema pengalaman baharu
|
Tajuk : KOMSAS – Cerpen Ibu dan Ceper
-
Punca penduduk memakan gadung.
-
Pendapat tentang penggunaan teknik tradisional dalam penanaman padi di
kampung.
-
Satu persoalan berdasarkan petikan dan keseluruhan cerpen.
:
KOMSAS – Memori Seorang Tua
-
Bukti tentang ilmu penanaman yang digunakan untuk menanam padi (
berdasarkan petikan )
-
Pendapat tentang ilmu berkaitan cara menanam pokok.
-
Satu pengajaran berdasarkan petikan yang diberikan dan satu pengajaran
berdasarkan keseluruhan cerpen.
|
i.
Guru meminta membaca setiap orang satu perenggan secara sukarela.
ii.
Guru meminta murid menjelaskan istilah atau ayat yang mereka kurang
jelas.
iii.
Guru meminta pendapat murid lain berkenaan kefahaman mereka berkenaan
istilah kompleks.
iv.
|
ABM :
i. Buku
latihan
ii. Papan
putih
iii. Marker
KBT :
i. Kemahiran berfikir secara
kreatif (menjana idea- melahirkan idea).
- Murid memproses maklumat yang diberi dan
mencerakinkan secara mudah mengikut topik dalam memberikan pendapat.
Nilai:
i. Berdikari
ii. Kerjasama.
iii. Bertanggungjawab.
|
Fasa 4 : Aplikasi idea
( 20 minit )
Melaksanakan
tugasan dalam situasi
|
i.
Guru menjelaskan tentang soalan yang diberikan.
ii.
Guru menyatakan tentang kata kunci dalam soalan yang perlu dikenal pasti.
iii.
Guru menjelaskan jawapan yang baik dan lengkap kepada pelajar.
|
i.
Guru kemudiannya meminta pelajar secara sukarela menjawab setiap soalan
yang diberikan.
ii.
Guru meminta murid lain memberikan pandangan terhadap jawapan rakan
mereka.
iii.
Guru berkongsi idea dan pandangan berkenaan jawapan yang diberikan.
iv.
Guru memperbaiki jawpaan yang telah disiapkan oleh murid secara langsung.
|
ABM/BBM :
i. Buku
latihan
ii. Papan
putih
iii. Marker
KBT :
i. Kemahiran berfikir secara
kreatif (menjana idea- menyumbangkan pendapat).
- Pembentangan jawapana oleh murid.
Nilai:
i.Bekerjasama.
ii. Berani
iii. Berdikari
|
Penutup
( 5 minit )
Membuat rumusan dan menggabungkan pengetahuan sedia ada pelajar dengan
pengetahuan yang baru diterima.
|
Penutup kognitif
|
i.
Guru meminta pelajar untuk menyatakan pendapat mereka mengenai isi
pelajaran pada hari ini.
ii.
Setelah itu, guru sendiri akan membuat rumusan mengenai isi pembelajaran
pada hari ini.
iii.
Guru meminta pelajar melengkapkan maklumat berkenaan pembelajaran hari
ini ke dalam buku nota.
|
KBT :
i. Kemahiran berfikir secara
kreatif (menghubung kait – membuat perhubungan).
- Murid menyuarakan
pendapat mereka mengenai isi
pelajaran pada hari ini.
|
Ulasan : _____________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment