Monday 13 October 2014

RPH KOMSAS (W1) IBU & CEPER, MEMORI SEORANG TUA, & ISRAK

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU ( MODEL KONSTRUKTIVISME )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Zuhrah
Bilangan Pelajar          :           24 Orang ( 24 perempuan )
Tarikh                          :           14 Julai 2014
Masa                            :           10.30 pagi – 11.10 pagi
 Tema                          :           Cerpen
Tajuk                           :           Ibu dan Ceper, Memori Seorang tua, dan Israk
Genre                          :           KOMSAS
Model                          :           Konstruktivisme
Bidang                        :           Estetik

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
Memahami dan memberikan respons peribadi berkenaan karya sastera.

HPK
Menyatakan jenis, ciri, tema, persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.


ARAS 3 ( ii )
Menganalisis nilai dan pengajaran dalam karya.



Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat mengemukakan jawapan pada soalan berdasarkan petikan KOMSAS yang telah dibaca.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            :  Ilmu bahasa Melayu dan sosial
Nilai murni                              :   Bekerjasama, ketekunan, keberanian, keyakinan
Ilmu                                         :   Sosial dan kemasyarakatan.

Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                        i.            Maksud persoalan, pengajaran, bukti, dan cara – cara memberikan pendapat.
                                                      ii.            Mengetahui teknik menjawab soalan berdasarkan kata kunci yang telah dinyatakan dalam soalan.
Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Powerpoint
      ii.            Lembaran Kerja
    iii.            Marker



Fasa
Isi Pembelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
ABM/KBT/Nilai
Set Induksi
5 ( minit )

Menarik minat pelajar

Sosial :

        i.            Guru bertanyakan khabar kepada murid.
      ii.            Guru berkenalan dengan murid.
    iii.            Guru mewujudkan kesediaan murid.


        i.            Guru bertanyakan tentang pembelajaran berkenaan KOMSAS.
      ii.            Guru meminta murid memberikan respon tentang kefahaman mereka dalam pembelajaran KOMSAS.
    iii.            Guru meminta semua pelajar bertepuk tangan atas kerjasama yang diberikan.

ABM/BBM :
i. Buku latihan ( Gajet SPM )

KBT :
Kemahiran menghubungkait.

Nilai:
Keberanian

Fasa 1 : Orientasi
( 15 minit )

Menetapkan hala tuju pembelajaran


        i.            Guru menjelaskan tentang topik pengajaran hari ini.
      ii.            Guru meminta murid menceritakan serba sedikit berkenaan cerpen yang telah mereka baca.
·         Ibu dan ceper
·         Memori seorang tua
·         Israk

        i.            Guru bersoal jawab dengan murid berkenaan cerpen tersebut.
      ii.            Guru membuka peluang kepada murid untuk berkongsi pendapat tentang cerpen yang telah mereka baca, juga petikan cerpen yang mereka pelajari dalam buku latihan.

ABM/BBM :
i. Buku latihan
ii. Marker
iii. Papan putih

KBT:
i. Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
  - Murid dan guru menjana 
     idea.

Nilai:
i. Keberanian.
ii. Kerjasama.
iii. Rasional.
Fasa 2 : Pencetusan idea
( 15 minit )

Pelajar bertukar-tukar pengalaman dan menambah pengetahuan
sedia ada


Bercerita :
        i.            Guru bercerita serba sedikit tentang tiga cerpen yang sedang dipelajari kepada murid di dalam kelas.
      ii.            Guru menjelaskan makna ayat atau istilah yang kompleks dalam petikan ketiga – tiga cerpen tersebut.




        i.            Guru memastikan pelajar faham maksud soalan kefahaman yang telah diberikan
      ii.            Guru mereka bentuk peta teknik untuk mengesan dan menjawab soalan kefahaman berdasarkan petikan yang diberikan.
    iii.            Guru dan murid membuat sumbang saran tentang cerpen yang telah dipelajari.


ABM :

i. Buku latihan
ii. Papan putih
iii. Marker

KBT :

i. Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
  - Murid dan guru
    menganalisis jawapan berdasarkan kata kunci yang ada dalam soalan yang diberikan.

Nilai:
i. Keberanian.
ii. Kerajianan.
Fasa 3 : Penstrukturan semula
( 20 minit )

Menyusun semula
pengetahuan hasil percampuran idea lama dengan idea baru

Membentuk skema pengalaman baharu


Tajuk : KOMSAS – Cerpen Ibu dan Ceper
-          Punca penduduk memakan gadung.
-          Pendapat tentang penggunaan teknik tradisional dalam penanaman padi di kampung.
-          Satu persoalan berdasarkan petikan dan keseluruhan cerpen.
          : KOMSAS – Memori Seorang     Tua
-          Bukti tentang ilmu penanaman yang digunakan untuk menanam padi ( berdasarkan petikan )
-          Pendapat tentang ilmu berkaitan cara menanam pokok.
-          Satu pengajaran berdasarkan petikan yang diberikan dan satu pengajaran berdasarkan keseluruhan cerpen.

        i.            Guru meminta membaca setiap orang satu perenggan secara sukarela.
      ii.            Guru meminta murid menjelaskan istilah atau ayat yang mereka kurang jelas.
    iii.            Guru meminta pendapat murid lain berkenaan kefahaman mereka berkenaan istilah kompleks.
    iv.             

ABM :

i. Buku latihan
ii. Papan putih
iii. Marker


KBT :

i. Kemahiran berfikir secara kreatif (menjana idea- melahirkan idea).
  - Murid memproses maklumat yang diberi dan mencerakinkan secara mudah mengikut topik dalam memberikan pendapat.

Nilai:
i. Berdikari
ii. Kerjasama.
iii. Bertanggungjawab.
Fasa 4 : Aplikasi idea
 ( 20 minit )

Melaksanakan tugasan dalam situasi


        i.            Guru menjelaskan tentang soalan yang diberikan.
      ii.            Guru menyatakan tentang kata kunci dalam soalan yang perlu dikenal pasti.
    iii.            Guru menjelaskan jawapan yang baik dan lengkap kepada pelajar.

        i.            Guru kemudiannya meminta pelajar secara sukarela menjawab setiap soalan yang diberikan.
      ii.            Guru meminta murid lain memberikan pandangan terhadap jawapan rakan mereka.
    iii.            Guru berkongsi idea dan pandangan berkenaan jawapan yang diberikan.
    iv.            Guru memperbaiki jawpaan yang telah disiapkan oleh murid secara langsung.


ABM/BBM :

i. Buku latihan
ii. Papan putih
iii. Marker

KBT :

i. Kemahiran berfikir secara kreatif (menjana idea- menyumbangkan pendapat).
  - Pembentangan jawapana oleh murid.

Nilai:
i.Bekerjasama.
ii. Berani
iii. Berdikari

Penutup
( 5 minit )

Membuat rumusan dan menggabungkan pengetahuan sedia ada pelajar dengan pengetahuan yang baru diterima.



Penutup kognitif

        i.            Guru meminta pelajar untuk menyatakan pendapat mereka mengenai isi pelajaran pada hari ini.
      ii.            Setelah itu, guru sendiri akan membuat rumusan mengenai isi pembelajaran pada hari ini.
    iii.            Guru meminta pelajar melengkapkan maklumat berkenaan pembelajaran hari ini ke dalam buku nota.   

KBT :

i. Kemahiran berfikir secara kreatif (menghubung kait – membuat perhubungan).
  - Murid menyuarakan
pendapat mereka mengenai isi pelajaran pada hari ini.



Ulasan : _____________________________________________________________________________________________________________

  

No comments:

Post a Comment