RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA
MELAYU
( MODEL KOPERATIF )
Nama : Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli D 20111047479
Tingkatan : 4 Bumi
Bilangan Pelajar : 27
Orang
Tarikh : 12 Ogos 2014
Masa : 8.10 – 9.30 pagi
Tema : Isu sosial
Tajuk : Seloka Emak Si Randang
Genre : KOMSAS
Model : Koperatif
Bidang : Maklumat
Hasil Pembelajaran
Hasil Pembelajaran
|
Huraian Hasil Pembelajaran
|
HPU
10.0
Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera
HPK
10.1
Menceritakan semula sesebuah
karya secara keseluruhan.
10.4
Menghuraikan maksud, gaya
bahasa dan unsur bunyi dalam puisi.
|
Aras
1(ii)
Menyatakan semula cerita dan maksud puisi
dengan menggunakan perkataan sendiri.
Aras
2 (iii)
Mempersembahkan cerita dalam genre yang
lain.
|
Objektif
:
Pada akhir pembelajaran, murid dapat memahami maklumat tentang maksud
rangkap, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang diperolehi daripada Seloka Emak
Si Randang .
Kemahiran Bahasa : Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa : Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum :
Ilmu : Pendidikan Moral dan Sastera.
KBT/KB
-
menjana idea
-
mmembuat analogi
-
menganalisis
-
membuat kesimpulan
-
menghubungkait
Nilai murni : Bekerjasama, ketekunan, toleransi, keyakinan
Pengetahuan sedia ada :
i.
Murid
sudah membaca Seloka Emak Si Randang
ii.
Murid
memahami istilah sukar dalam seloka
Alat dan bahan bantu mengajar :
BBB
- Komputer
- Carta
- Speaker
- Buku teks
- Buku soalan
Fasa & Objektif Fasa
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Cacatan
|
Set Induksi
5
Minit
|
i.
Guru mewujudkan kesediaan
murid.
ii.
Guru meminta seorang murid ke
hadapan secara sukarela
iii.
Murid di minta untuk membaca
seloka tersebut.
iv.
Guru menunjukkan demonstrasi
membaca seloka dan membimbing murid berkenaan cara untuk membaca seloka.
v.
Guru menjelaskan topik
pembelajaran pada hari tersebut
|
|
Fasa 1 :
Memberitahu
15 Minit
Pengenalan dan
pembinaan isi kandungan
|
i.
Guru
memberitahu murid tentang seloka Emak Si Randang.
ii.
Guru
menjelaskan tentang maksud baris dan maksud istilah yang sukar di fahami.
iii.
Murid
diminta memberikan respon berdasarkan soalan – soalan yang diberikan.
|
|
Fasa 2 :
Transisi
15 Minit
Guru
menjelaskan bagaimana kumpulan boleh berfungsi
|
i.
Guru
menjelaskan tentang aktiviti yang perlu dilakukan.
ii.
Guru
meminta murid berada dalam kumpulan dan membincangkan baris ayat yang telah
diberikan.
|
|
Fasa 3 : Kerja
kumpulan
20 Minit
Guru memantau
dan membantu usaha pelajar
|
i.
Murid
melaksanakan kerja berkumpulan untuk mencari maklumat berkenaan, tema, gaya
bahasa, nilai dan persoalan.
ii.
Guru
membuat pemantauan dan membantu murid dalam memastikan maklumat yang
diperolehi tepat.
iii.
Pembentangan
dilakukan secara berkumpulan.
iv.
Guru
mengulas maklumat yang dibentangkan secara ringkas.
|
|
Fasa 4 : Penilaian
20
Minit
Setiap individu terlibat
|
i.
Murid
diminta mencatatkan maklumat dalam peta minda mereka.
ii.
Guru
meminta 4 murid ke hadapan dan menceritakan tentang pemahaman mereka tentang
pembelajaran seloka Emak Si Randang ini.
iii.
Perkongsian
maklumat itu boleh ditambah baik dengan respons daripada sahabat sekelas yang
lain.
iv.
Guru
meminta murid melaksanakan tugasan soalan pemahaman yang diberikan
menggunakan buku latihan.
v.
Guru
membuat perbincang soalan.
|
|
Penutup
Kognitif :
5 Minit
|
i.
Guru meminta murid untuk menyatakan pendapat mereka mengenai isi
pelajaran pada hari ini.
ii.
Setelah itu, guru sendiri akan membuat rumusan mengenai isi pembelajaran
pada hari ini.
iii.
Guru meminta murid melengkapkan maklumat berkenaan pembelajaran hari ini
ke dalam buku nota.
|
|
Refleksi :
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment