Thursday 23 October 2014

RPH TATABAHASA PLE W8

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
( MODEL PENGAJARAN LANGSUNG/EKSPLISIT )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Bumi
Bilangan Pelajar          :           27 Orang
Tarikh                          :           11 September 2014
Masa                            :           8.20 –  9.00 pagi
 Tema                          :           Sosial
Tajuk                           :           Ayat Perintah/tatabahasa
Genre                          :           Tatabahasa
Model                          :           Pengajaran Langsung/Eksplisit
Bidang                        :           Maklumat

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.

HPK
        9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.


ARAS 1 ( i )
Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, pepatah dan pelbagai ragam ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

Objektif    :  Pada akhir pembelajaran murid dapat :
1.                  Melaksanakan sesuatu arahan dengan tindakan yang wajar
2.                  Membina ayat perintah dengan betul
3.                  Menjawab dengan betul empat daripada lima soalan kefahaman.

Sistem Bahasa :         Tatabahasa : Ayat Perintah
Pengisisan Kurikulum:
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani, Rajin, Patuh, Kerjasama
Kemahiran Bernilai Tambah:        
Kemahiran Berfikir : Menjana idea, menganalisis
Kemahiran Belajar Cara Belajar : Membaca, perbincangan
Kecerdasan Pelbagai : Interpersonal, Intrapersonal
Kontekstual : Menghubungkait pengalaman dengan pembelajaran
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                                                                i.            Murid sudah pernah diarah melakukan sesuatu tugasan atau aktiviti

Bahan Bantu Mengajar (BBM):
Lembaran kerja, kad manila, kad situasi, pen marker, kad ayat

Langkah /
Masa
Isi
Pelajaran
Aktiviti
P & P
Catatan
Set induksi
(5 minit)
1.Permainan :
- Menyampaikan maklumat
2. Sampul Rahsia
1. Guru meminta ketua kumpulan tampil ke depan untuk mencabut pesanan yang terdapat di dalam sampul rahsia.
2. Ketua kumpulan diberi masa mengingati maklumat dan menyampaikan pesanan kepada setiap ahli kumpulan.
3. Ahli kumpulan terakhir akan menyatakan maklumat yang diterima.
4. Guru mengaitkan set induksi dengan isi pelajaran pada hari ini.
Langkah 1
(15 minit)
1.Permainan :
- ‘Pesan Nenek’ – membuat simulasi berdasarkan situasi yang dipilih
2. Simulasi
1. Guru meminta ketua kumpulan tampil ke depan untuk mencabut sampul rahsia yang mengandungi kad situasi.
2. Berdasarkan situasi yang diberi, murid diminta membuat simulasi terhadap arahan yang tertera pada kad situasi.
3. Guru membimbing perbincangan murid.
Langkah 2
(10 minit )
1.Tatabahasa :
- Ayat Perintah
1. Berdasarkan simulasi yang dilakukan, murid diminta membina 2 ayat perintah yang mengandungi adegan simulasi
2. Guru membimbing tugasan murid.
Langkah 3
(15 minit)
1.Perbincangan Kumpulan:
- Membina 4 ayat majmuk yang mengandung kata perintah
2. Pembentangan
1. Guru meminta ketua kumpulan tampil ke depan untuk mengambil kertas manila dan pen marker.
2. Guru memberi arahan tajuk perbincangan
3. Guru membimbing perbincangan murid
4. Wakil setiap kumpulan akan membentang hasil perbincangan
Langkah 4
(10 minit)
1.Soalan kefahaman
1. Murid diminta untuk melaksanakan tugasan berdasarkan buku gajet A
2. Guru meminta murid menjawab soalan secara perbincangan.
3. Guru membimbing tugasan murid-murid.
Penutup
(5 minit)
1.Rumusan
1. Murid merumuskan pelajaran pada hari tersebut.
2. Guru memberikan sedikit motivasi sebelum kelas berakhir.

Refleksi : ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________



No comments:

Post a Comment