Thursday 23 October 2014

RPH TATABAHASA PLE W3

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
( MODEL PENGAJARAN LANGSUNG/EKSPLISIT )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Bumi
Bilangan Pelajar          :           27 Orang
Tarikh                          :           7 Ogos 2014
Masa                            :           8.20 –  9.00 pagi
 Tema                          :           Sosial
Tajuk                           :           Ayat perintah, kenal pasti makna istilah dan peribahasa serta                                                kesalahan ejaan
Genre                          :           Tatabahasa
Model                          :           Pengajaran Langsung/Eksplisit
Bidang                        :           Maklumat

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.

HPK
        9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.


ARAS 1 ( i )
Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, pepatah dan pelbagai ragam ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat mengenalpasti makna perkataan, memahami bentuk ayat perintah dan mengesan kesalahan ejaan
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            :  Ilmu bahasa Melayu dan sosial
Nilai murni                              :   Bekerjasama, ketekunan, toleransi, keyakinan
Ilmu                                         :  
Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                                                i.            Murid mengetahui serba sedikit tentang makna istilah.
                                                                              ii.            Murid boleh menulis ayat menggunakan subjek dan predikat yang betul.

Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Buku latihan
    iii.            Marker

Fasa & Objektif Fasa
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Strategi P & P
Induksi Set
( 5 minit )
        i.            Guru mewujudkan kesediaan murid
      ii.            Murid diminta untuk membuat sedikit aktiviti regangan.
    iii.            Guru memberikan sedikit motivasi berkenaan pembelajaran melalui penceritaan.
    iv.            Gru menjelaskan topik pengajaran.
ABM/BBM :
        i.            Marker

KBKK :
i. Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
  - Murid dan guru menjana 
     idea.
Nilai :
        i.            Bertanggungjawab
      ii.            Bekerjasama

KB :
Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.

Fasa 1 : Pengenalan dan sorotan
( 10 Minit )

Murid `ditarik’ untuk mengikuti pembelajaran


        i.            Murid diberikan sebuah kotak kecil untuk permainan kotak beracun.
      ii.            Guru menjelaskan aktiviti permainan dan undang – undang permainan.
    iii.            Murid yang memperolehi kotak tersebut perlu menjawab soalan yang diberikan dalam kotak tersebut.
    iv.            Permainan berlangsung selama 5 minit.
      v.            Murid yang tidak dapat menjawab soalan tatabahasa yang diberikan akan diminta untuk menyanyi dihadapan kelas.
ABM/BBM :
           i.            Marker
         ii.            Buku latihan

KBKK :
i. Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
  - Murid dan guru menjana 
     idea.

Nilai :
        i.            Bertanggungjawab
      ii.            Bekerjasama

KB :
Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.


Fasa 2 : Persembahan
( 5 Minit )

Isi baharu diperkenalkan dan dihuraikan

        i.            Guru menjelaskan topik pembelajaran dengan lebih terperinci.
      ii.            Guru meminta murid secara sukarela menyatakan tentang pengetahuan mereka berkenaan ayat perintah.
    iii.            Guru menguji kemahiran murid dalam menjawab soalan kesalahan ejaan dan mengenal pasti makna peribahasa yang diberikan.
    iv.            Guru menjelaskan tentang ayat perintah dan soalan kesalahan ejaan serta mengenal pasti makna kepada murid berdasarakan soalan berpandukan buku latihan.
ABM/BBM :
        i.            Marker
      ii.            Buku latihan

KBKK :
i. Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
  - Murid dan guru menjana 
     idea.

Nilai :
        i.            Bertanggungjawab
      ii.            Bekerjasama

KB :
Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.


Fasa 3 : Latihan berpandu
( 10 Minit )

Murid melakukan latihan konsep/kemahiran di bawah pengawasan guru

        i.            Kemudian murid diminta untuk menyiapkan soalan pertama  bagi setiap bahagian soalan latihan :
- Bina ayat berdasarkan istilah
- Kenal  pasti ayat perintah
- Kenal pasti kesalahan ejaan
- Bina ayat berdasarkan makna peribahasa
      ii.            Guru memantau aktiviti murid.
    iii.            Murid diminta untuk berbincang secara pasangan tentang jawapan yang telah disiapkan.
    iv.            Guru membimbing dan mengawas aktiviti murid.
      v.            Guru dan murid menjalankan aktiviti perbincangan berkenaan jawapan yang tela disediakan murid.
    vi.            Jawapan murid yang tepat akan menjadi rujukan kepada rakan sekelas mereka.

ABM/BBM :
        i.            Marker
      ii.            Buku latihan

KBKK :
i. Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
  - Murid dan guru menjana 
     idea.

Nilai :
        i.            Bertanggungjawab
      ii.            Bekerjasama

KB :
Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.


Fasa 4 : Latihan kendiri
( 5 Minit )

Murid melakukan latihan menggunakan konsep/kemahiran mereka sendiri

        i.            Murid diminta semua menyelesaikan soalan yang telah diberikan.
      ii.            Guru membimbing murid secara berkala.
    iii.            Guru menjalankan aktiviti membincangkan jawapan secara menyeluruh pada soalan yang telah diberikan.
ABM/BBM :
        i.            Marker
      ii.            Buku latihan

KBKK :
        i.            Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
  - Murid dan guru menjana 
     idea.
Nilai :
        i.            Bertanggungjawab
      ii.            Bekerjasama

KB :
Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.

Penutup Kognitif
( 5 minit )

Murid diminta membuat rumusan berkenaan pembelajaran tatabahasa pada hari tersebut.

Penutup kognitif :
-          Guru membuat rumusan terhadap isi pengajaran.
-          Guru meminta murid menyiapkan latihan yang diberikan.
Guru memberikan motivasi kepada m­­urid. 

ABM/BBM :
        i.            Marker
      ii.            Buku soalan

KBKK :
        i.            Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
  - Murid dan guru menjana 
     idea.

Nilai :
        i.            Bertanggungjawab
Bekerjasama

Refleksi : ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________



No comments:

Post a Comment