Thursday 23 October 2014

RPH RUMUSAN KWLH W8 PERUBATAN HERBA

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
( MODEL PENGAJARAN LANGSUNG/EKSPLISIT )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Zuhrah
Bilangan Pelajar          :           25 Orang
Tarikh                          :           23 September 2014
Masa                            :           10.30 – 11.10 pagi
 Tema                          :           Minggu Kerjaya
Tajuk                           :           Perubatan Herba
Genre                          :           Rumusan
Model                          :           Pengajaran Langsung/Eksplisit
Bidang                        :          

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.

HPK
7.5  Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.



Aras 1 ( iv )
Mengenal pasti pernyataan fakta dan penafsiran dalam teks.




Fasa
Objektif fasa
Set Induksi :

Fasa 1 :


Fasa 2 :


Fasa 3 :


Fasa 4 :


Penutup :


Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat menyenaraikan 6 isi tersurat dan 2 isi tersirat berkenaan manfaat mengkudu dalam bidang perubatan dan langkah – langkah untuk mengekalkan tumbuhan tersebut.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            : 
Nilai murni                              :   Bekerjasama, berdikari dan bertanggungjawab
Ilmu                                         :   Perubatan dan farmasi
Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                                                                        i.            Murid memahami makna istilah manfaat dan mengetahui makna langkah – langkah.
                                                                                                      ii.            Murid boleh mengesan isi tersurat dengan baik.

Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Lembaran Kerja ( Peta Minda )
    iii.            Marker

Fasa & Objektif Fasa
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Set Induksi
5 Minit

        i.            Mewujudkan kesediaan murid.
      ii.            Guru menunjukkan ubat ubatan yang sering digunakan oleh semua orang.
    iii.            Guru menyoal murid tentang kandungan bahan kimia yang terdapat dalam ubat – ubatan tersebut.
    iv.            Guru menjelaskan tentang topik pembelajaran pada hari ini.


Fasa 1 : Pengenalan dan sorotan
5 Minit

Murid `ditarik’ untuk mengikuti pembelajaran


        i.            Guru menjalankan aktiviti meningkatkan daya fokus murid iaitu aktiviti 2 x Botol.
      ii.            Aktiviti ini dijalankan bagi memastikan murid bersedia untuk meneruskan aktiviti pembelajaran seterusnya.


Fasa 2 : Persembahan
10 Minit

Isi baharu diperkenalkan dan dihuraikan

        i.            Seorang murid ditawarkan secara sukarela untuk membaca teks.
      ii.            Guru meminta murid lain mengesan dan menyemak isi tersurat ketika sesi membaca petikan tersebut.
    iii.            Kemudian guru meminta 6 orang murid secara sukarela untuk melengkapkan bahagian isi tersirat plan berpaksikan buah mengkudu di hadapan kelas.
    iv.            Setelah selesai, guru meminta 2 orang wakil untuk menyatakan isi tersurat yang mereka perolehi.
      v.            Kemudian mereka perlu mencatatkan jawapan dipapan putih.


Fasa 3 : Latihan berpandu
10 Minit

Murid melakukan latihan konsep/kemahiran di bawah pengawasan guru

        i.            Guru melaksanakan perbincangan bersama dengan murid.
      ii.            Guru memperbaiki dan membetulkan isi tersurat dan tersirat jika terdapatnya kesilapan.
    iii.            Guru merangsang murid dalam membincangkan jawapan soalan kefahaman yang terdapat dalam lembaran kerja tersebut.


Fasa 4 : Latihan kendiri
5 Minit

Murid melakukan latihan menggunakan konsep/kemahiran mereka sendiri

        i.            Murid diminta untuk mencatatkan jawapan pada lembaran kerja yang telah diberikan.
      ii.            Murid juga diminta untuk menyelesaikan bahagian pendahuluan, isi tersurat, dan isi tersirat serta penutup rumusan.

Penutup Kognitif :
5 Minit

        i.            Guru meminta murid menyatakan isi pembelajaran pada hari ini.
      ii.            Guru membantu memberikan sedikit motivasi kepada murid tentang perubatan tradisional atau pun perubatan herba.
    iii.            Guru meminta murid melaksanakan tugasan yang telah diberikan dan menampalkan tugasan tersebut dalam buku latihan masing – masing.


Refleksi : ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________



2 comments: