Thursday 23 October 2014

RPH RUMUSAN PLE W6 INDUSTRI PERIKLANAN

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
( MODEL PENGAJARAN LANGSUNG/EKSPLISIT )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Zuhrah
Bilangan Pelajar          :           24 Orang
Tarikh                          :           26 Ogos 2014
Masa                            :           10.30 – 11.10 pagi
 Tema                          :           Minggu Kerjaya
Tajuk                           :           Industri Periklanan
Genre                          :           Rumusan
Model                          :           Pengajaran Langsung
Bidang                        :           Maklumat

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.

HPK
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan.

ARAS ( ii )
Menyusun maklumat berdasarkan criteria tertentu.
Fasa
Objektif Fasa
Set Induksi


Fasa 1 :
Pengenalan dan sorotan

Fasa 2 :
Persembahan

Fasa 3 :
Latihan berpandu

Fasa 4 :
Latihan kendiri

Penutup




Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat menghasilakn sebuah rumusan secara berpandu berkenaan masalah – masalah yang dihadapi oleh industri periklanan di Malaysia dan langkah – langkah untuk menangani masalah industri periklanan negara sepanjang 120 patah perkataan.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            : 
Nilai murni                              :   Bekerjasama, bertanggungjawab dan berdikari
Ilmu                                         :   Pengetahuan am
Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiranmembuat hipotesis, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :

Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Lembaran Kerja
    iii.            Contoh helaian iklan/media bercetak
    iv.            Marker

Fasa & Objektif Fasa
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Set Induksi
        i.            Guru mewujudkan kesediaan murid.
      ii.            Guru meminta murid menyatakan tentang jenis iklan yang mereka ketahui.
    iii.            Guru meminta murid melakukan salah satu bentuk pengiklanan yang sering mereka lihat dan tonton di televisyen.
    iv.            Guru menjelaskan tentang topik pembelajaran pada hari ini.


Fasa 1 : Pengenalan dan sorotan

Murid `ditarik’ untuk mengikuti pembelajaran


        i.            Murid ditarik dengan contoh – contoh bahan iklan secara media cetak atau media masa.
      ii.            Murid diminta untuk membezakan jenis iklan, sama ada iklan tersebut berkenaan perubatan, barangan kosmetik, perabot, pakaian, dan lain lagi.
    iii.            Murid diminta untuk melaksanakan satu aktiviti membuat keratan iklan tentang produk belacan.
    iv.            Tugasan ini perlu dirangka.
      v.            Kemudian murid perlu menyelesaikannya di rumah, iaitu sebagai kerja rumah.
    vi.            Tugasan yang telah siap perlu dilekatkan dalam buku rumusan.


Fasa 2 : Persembahan

Isi baharu diperkenalkan dan dihuraikan

        i.            Guru meminta murid membaca petikan yang telah diberikan.
      ii.            Aktiviti kali ini lebih menjurus kepada mengesan isi tersurat secara berperingkat dalam setiap perenggan.
    iii.            Murid diminta secara sukarela menulis dihadapan kelas tentnag isi tersurat yang telah diperolehi.
    iv.            Guru melaksanakan perbincangan bersama murid selepas murid membentangkan isi tersurat yang telah mereka perolehi.


Fasa 3 : Latihan berpandu

Murid melakukan latihan konsep/kemahiran di bawah pengawasan guru

        i.            Guru meminta murid melengkapkan ruangan jawapan melalui perbincangan yang telah dijalankan.
      ii.            Jawapan yang tepat berkenaan isi tersurat perlu dicatatkan.
    iii.            Guru mengawas setiap tugasan yang dilakukan oleh murid.



Fasa 4 : Latihan kendiri

Murid melakukan latihan menggunakan konsep/kemahiran mereka sendiri

        i.            Kemudian guru menjalankan pula aktiviti sumbang saran.
      ii.            Aktiviti ini dijalankan bagi mencari isi tersirat berkenaan langkah – langkah untuk menangani masalah industri pengiklanan negara.
    iii.            Murid diminta untuk memberikan apa jua respon berkenaan isi tersirat.
    iv.            Guru membantu memperbaiki struktur ayat serta memantapkan isi tersirat yang telah dinyatakan oleh murid tersebut.
      v.            Murid diminta untuk mengesan dan mencari isi tersirat yang kedua bagi melengkapkan latihan dalam lembaran yang telah diberikan.

Penutup Kognitif

        i.            Guru meminta murid merumuskan pembelajaran pada hari ini.
      ii.            Murid pula diminta untuk memberikan respon berkenaan aktiviti yang telah dijalankan.
    iii.            Guru akhirnya meringkaskan pembelajaran hari ini dan memberikan sedikit motivasi kepada murid.


Refleksi : __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



No comments:

Post a Comment