Thursday 23 October 2014

RPH RUMUSAN PLE W10 PELAJAR ALIRAN SASTERA

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
( MODEL PENGAJARAN LANGSUNG/EKSPLISIT )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Bumi
Bilangan Pelajar          :           27 Orang
Tarikh                          :           1 Oktober 2014
Masa                            :           8.10  – 8.50 pagi
 Tema                          :           Warisan Bangsa
Tajuk                           :           Pelajar Aliran Sastera
Genre                          :           Rumusan
Model                          :           Pengajaran Langsung/Eksplisit
Bidang                        :           Maklumat

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.

HPK
7.5  Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.


Aras 1 ( iv )
Mengenal pasti pernyataan fakta dan penafsiran dalam teks.



Fasa
Objektif fasa
Set Induksi :
Murid dapat membezakan subjek daripada aliran sastera dan aliran sains.
Fasa 1 :

Murid dapat menjana idea berkenaan subjek sastera yang diminati.
Fasa 2 :

Murid dapat menyemak petikan yang dibaca oleh rakan dan mengesan isi tersurat daripada petikan tersebut.
Fasa 3 :

Murid dapat menilai sama ada isi tersurat yang mereka perolehi adalah relevan dan mencari isi tersirat berdasarkan perbincangan dengan rakan sekelas dan guru.
Fasa 4 :

Murid dapat melaksanakan aktiviti dengan melaksanakan aktiviti menulis rumusan.
Penutup :
Murid dapat merumus topik pembelajaran hari ini.

Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat menyenaraikan isi tersurat tentang  langkah – langkah mengatasi kekurangan pelajar aliran sastera dan isi tersurat berkenaan punca – punca pelajar tidak meminati aliran sastera menggunakan lembaran kerja yang diberikan serta kaedah menulis penutup yang betul.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            : 
Nilai murni                              :   Bekerjasama, bertanggungjawab, kerajinan, berkeyakinan
Ilmu                                         :   Pengetahuan am dan pendidikan bahasa Melayu
Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran menjana idea, kemahiran menganalisis, kemahiran menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                                                i.            Murid mengetahui kursus atau subjek yang terdapat dalam kelas aliran sastera.
                                                                              ii.            Murid pernah mempelajari subjek- subjek yang terdapat dalam kelas aliran sastera.
                                                                            iii.            Murid mengetahui cara menulis pendahuluan rumusan dan cara mengesan isi tersurat dan isi tersirat.

Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Lembaran Kerja
    iii.            Papan aktiviti suai padan
    iv.            Replika sekolah
      v.            Marker
Fasa & Objektif Fasa
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Set Induksi
3 Minit
              i.            Guru mewujudkan kesediaan murid.
            ii.            Guru membacakan sedikit pantun
Kalau ada sumur di ladang,
Bolehlah saya menumpang mandi,
Kalaulah ada umur yang panjang,
Harapnya kita berjumpa lagi,
          iii.            Guru bertanyakan murid akan maksud  pantun yang dibaca tadi.
          iv.            Guru meletakkan dua jenis perkataan di hadapan kelas iaitu perkataan ‘sains’ dan perkataan ‘sastera’.
            v.            Pertama guru bertanyakan murid akan perkataan ‘sains’ sama ada ianya bahasa pinjaman atau pun tidak. Begitu juga istilah ‘sastera’ guru meminta murid menyatakan maksud ‘sastera’ yang mereka fahami.
          vi.            Guru seterusnya meminta wakil murid memilih senarai subjek yang dipaparkan dan menampalkan subjek tersebut pada kelompok yang betul ditampal pada papan putih.
        vii.            Guru memberikan sedikit motivasi berkenaan aliran yang terdapat dalam sekolah dan institusi pengajian tinggi.
      viii.            Guru menjelaskan topik pembelajaran pada hari ini.


Fasa 1 : Pengenalan dan sorotan
4 Minit
Murid `ditarik’ untuk mengikuti pembelajaran


              i.            Kemudian guru menunjukkan replika sekolah sebagai simbolik untuk murid menjelaskan sendiri isi tersurat dan isi tersirat.
            ii.            Beberapa orang murid diminta secara sukarela menyatakan perkara tersurat yang dilihat oleh mereka berdasarkan replika bangunan sekolah tersebut.
          iii.            Kemudian guru meminta seorang lagi murid menyatakan tentang bahagian yang tersirat pada replika tersebut.
          iv.            Guru bertanyakan kepada murid tentang beza subjek sastera dan subjek sains.
            v.            Murid dijelaskan berkenaan kepentingan mempelajari dan mengaplikasikan subjek sastera dan sains dalam kehidupan seharian.
          vi.            Guru menjelaskan format menulis rumusan dengan baik.

Format

Aktiviti
ITSI


Fasa 2 : Persembahan
15 Minit
Isi baharu diperkenalkan dan dihuraikan

        i.            Guru mengedarkan lembaran kerja.
      ii.            Guru meminta seorang murid membacakan soalan yang tertera pada petikan tersebut.
-          Langkah – langkah mengatasi kekurangan pelajar aliran sastera.
-          Punca – punca pelajar tidak meminati aliran sastera.
    iii.            Kemudian guru bertanyakan kehendak soalan tersebut kepada murid yang lain bagi mewujudkan fokus dalam kelas.
    iv.            Guru memilih dua orang murid secara bergilir untuk membacakan perenggan pertama dan kedua petikan yang telah diberikan. Manakala murid lain di minta untuk menyemak.
      v.            Setelah selesai murid pertama membaca kedua – dua perenggan tersebut, guru kemudiannya memilih seorang murid untuk  menyatakan isi tersurat yang telah diperolehi ketika sesi menyemak bacaan petikan daripada rakan mereka.
    vi.            Seterusnya guru menyoal murid secara rawak akan makna perkataan berikut :
-          Mutakhir
  vii.            Prosedur di atas di ulang semula bagi sesi membaca dan menyemak isi tersurat bagi perenggan ketiga dan keempat.
viii.            Seterusnya, guru menyoal murid secara rawak akan makna perkataan berikut :
-          Remeh
-          Elektif


Fasa 3 : Latihan berpandu
10 Minit
Murid melakukan latihan konsep/kemahiran di bawah pengawasan guru

        i.            Guru menjelaskan penggunaan penanda wacana dalam menjadikan ayat demi ayat itu memiliki kesinambungan yang baik.
-          Seterusnya, walaupun, selain itu, natijahnya, akibatnya, juga, oleh sebab itu, dan hal ini demikian kerana.
      ii.            Murid yang telah memberikan jawapan diminta untuk ke hadapan dan mencatatkan isi tersurat yang telah mereka perolehi pada papan hitam.
    iii.            Kemudian, guru mengaitkan analogi ‘replika sekolah’ tadi dengan aktiviti mengesan isi tersirat.
    iv.            Guru menggunakan interaksi dua hala bagi memastikan murid dapat mengesan isi tersirat yang bersesuaian dengan kehendak soalan.
      v.            Isi tersirat tersebut akan dibincangkan bersama – sama tahap kerelevanannya.
-          Kurangnya minat membaca dalam kalangan pelajar.
-          Menganggap bahawa aliran sastera adalah aliran yang membosankan.
-          Tidak ada faedah dan tiada nilai ekonomi.
-          Kurang memahami konsep sastera :- metafora, elipsis, hiperbola dan personifikasi.
    vi.            Guru menerangkan teknik menulis penutup menggunakan teknik SAM.


Fasa 4 : Latihan kendiri
5 Minit
Murid melakukan latihan menggunakan konsep/kemahiran mereka sendiri

        i.            Guru memberikan masa sebanyak 10 minit untuk mencatat hasil daripada perbincangan sebentar tadi pada lembaran kerja.
      ii.            Guru memantau aktiviti murid dan memberikan bantuan.

Penutup Kognitif
3 Minit

        i.            Guru meminta seorang murid merumusakan pembelajaran hari ini.
      ii.            Guru memberikan sedikit motivasi tentang pentingnya menguasai aliran sastera dan keperluannya dalam kehidupan seharian.
-          Shahnon Ahmad menyatakan, pendidikan kesusasteraan ini penting dalam peranannya membina pemikiran dan sahsiah manusia kerana dalam kesusasteraan itu banyak mengandungi unsur-unsur mendidik nilai kemanusiaan yang tinggi. Contoh, pantun budi, dan pantun nasihat.
    iii.            Guru meminta murid menyelesaikan tugasan dirumah.


Refleksi : ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________



No comments:

Post a Comment