Thursday 23 October 2014

RPH RUMUSAN PLE W7 SEKTOR PERTANIAN

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
( MODEL KWLH )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Bumi
Bilangan Pelajar          :           27 Orang
Tarikh                          :           8 September 2014
Masa                            :           10.30 – 11.10 pagi
 Tema                          :           Minggu Kerjaya
Tajuk                           :           Sektor Pertanian
Genre                          :           Rumusan
Model                          :           KWLH
Bidang                        :           Maklumat

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.

HPK
       8.1 Menyaring maklumat mengikut      klasifikasi


ARAS 1 ( i )
Menyusun maklumat berdasarkan kriteria tertentu

Fasa
Objektif fasa
Set Induksi :
Murid dapat meneka dan menjelaskan buah – buahan yang mereka ketahui berdasarkan teka – teki yang diberikan
Fasa 1 ( K ) :

Murid menyumbang pendapat berkenaan sektor pertanian yang mereka ketahui.
Fasa 2 ( W ) :

Murid dapat mengetahui kehendak soalan berkenaan isi tersurat dan isi tersirat yang perlu dicari.
Fasa 3 ( L ) :

Murid dapat menyenaraikan isi tersurat dan tersirat dalam lembaran KWLH.
Fasa 4 ( H ) :

Murid menjalani sesi mengulan kaji berkenaan teknik penulisan rumusan dan menyediakan penutup yang baik menggunakan teknik SAM.
Penutup :
Murid dapat menjelaskan hasil pembelajarn yang mereka perolehi.
Murid dapat melaksanakan tugasan menyenaraikan isi tersurat dan tersirat berpandukan petikan yang diberikan.

Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat mengesan isi tersurat dan isi tersirat berpandukan petikan yang telah dibincangkan bersama berkenaan sebab – sebab sektor pertanian tidak boleh diabaikan dan kesan – kesan mengetepikan bidang pertanian.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            : 
Nilai murni                              :   Bekerjasama, ketekunan, toleransi, keyakinan
Ilmu                                         :   Geografi
Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                                                i.            Murid mengetahui contoh – contoh makanan daripada hasil pertanian.
                                                                              ii.            Murid mengetahui cara untuk mengesan isi tersurat.

Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Lembaran Kerja
    iii.            Lembaran KWLH
    iv.            Soalan teka – teki
      v.            Marker

Fasa & Objektif Fasa
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Set Induksi
5 Minit
        i.            Guru bermain teka teki bersama murid.
      ii.            Murid yang berjaya memberikan jawapan yang tepat akan diberikan ganjaran.
    iii.            Kemudian guru menunjukkan beberapa gambar buah – buahan.
    iv.            Seterusnya guru menjelaskan tentang topik pembelajaran pada hari tersebut.



Fasa 1 : K – Apakah yang diketahui oleh pelajar tentang tajuk teks yang akan dibaca?
5 Minit

Pelajar mencuba menyatakan pengetahuan mereka tentang tajuk teks yang akan dibaca berdasarkan pengetahuan sedia ada mereka.

        i.            Guru bertanyakan kepada murid tentang aktiviti pertanian yang dijalankan di Malaysia.
-          Apakah antara aktiviti pertanian yang dijalankan di Malaysia?
-          Negeri manakah yang menjalankan aktiviti :
ü  Penanaman padi
ü  Sawit
ü  Teh
ü  Nanas
-          secara besar – besaran?
-          Apakah jentera yang sering digunakan dalam pertanian?
      ii.            Guru memberi petikan rumusan berkenaan pertanian.



Fasa 2: W – Apakah maklumat yang hendak dicari dari teks yang akan dibaca?
10 Minit

Pelajar membuat penyenaraian maklumat yang ingin dicari dalam teks yang akan dibaca berdasarkan telahan mereka terhadap tajuk teks tersebut.

        i.            Murid secara sukarela kemudiannya diminta untuk membaca soalan daripada petikan.
      ii.            Murid lain diminta mengesan kehendak soalan dan menyatakannya.
    iii.            Murid diminta untuk menyenaraikan maklumat tersebut dalam ruangan KWLH yang diberikan bersama – sama soalan.
    iv.            Penyenaraian dibuat bagi memudahkan pencarian ketika sesi perbincangan.


Fasa 3: L – Apakah yang telah dipelajari oleh mereka daripada teks yang dibaca?
10 Minit

  • Pelajar membaca teks secara teliti.
  • Pelajar mencuba mendapatkan maklumat yang telah tersenarai dalam Fasa 2.
  • Pelajar menyenaraikan semula maklumat yang tidak dapat diperoleh dalam teks yang dibaca.

         i.            Guru meminta kerjasama murid secara sukarela untuk membacakan petikan yang diberikan.
       ii.            Murid lain pula diminta untuk mengesan isi tersurat yang dimahukan dalam soalan.
     iii.            Setelah selesai murid dan guru melaksanakan perbincangan berkenaan isi tersirat.
     iv.            Maklumat yang diperolehi disenaraikan dalam bahagian L dalam lembaran kerja yang diberikan.











Fasa 4: H – Bagaimanakah  maklumat yang belum terjawab dapat diperoleh
5 Minit

  • Pelajar mencadangkan sumber lain untuk mendapatkan maklumat yang dicari.
  • Pelajar mencuba mencari sumber lain untuk mendapatkan maklumat yang belum diperoleh.

        i.            Kemudian guru menjelaskan kembali format penulisan rumusan yang baik.
      ii.            Guru menyatakan tentang teknik penutup rumusan SAM bagi memastikan bahawa penutup rumusan murid dapat ditulis dengan baik dalam rumusan murid.
    iii.            Murid juga disarankan untuk mencari maklumat tambahan berkenaan isi tersirat tentang kesan – kesan mengetepikan bidang pertanian dalam internet di rumah dan mencatakannya pada ruangan H.

Penutup Kognitif :
5 Minit

        i.            Guru meminta murid merumuskan pembelajaran hari ini.
      ii.            Guru memberikan sedikit motivasi berkenaan kerjaya daripada sektor pertanian.
    iii.            Guru meminta murid menyelesaikan tugasan yang diberikan dan menampalnya ke dalam buku latihan.



Refleksi :

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________


No comments:

Post a Comment