Thursday 23 October 2014

RPH KARANGAN KONSTRUK W4 Punca – punca prestasi sukan negara semakin merosot.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
( MODEL KONSTRUKTIVISME )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Zuhrah
Bilangan Pelajar          :           24 Orang
Tarikh                          :           14 Ogos 2014
Masa                            :           9.00 – 10.20 pagi
Tema                           :           Amalan Gaya Hidup Sihat
Tajuk                           :           Punca – punca prestasi sukan negara semakin merosot.
Genre                          :           Karangan Bahagian A (Karangan berdasarkan ilustrasi kartun)
Model                          :           Konstruktivisme
Bidang                        :           Maklumat

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.

HPK
       7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama dan isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton.


Aras 2 ( ii )
Berkongsi idea yang bernas dengan menokok tambah dan mengukuhkan idea dengan menggunakan variasi ayat yang gramatis dan jelas maksudnya.

Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat menulis karangan berdasarkan ilustrasi kartun berkenaan punca – punca prestasi sukan Negara semakin merosot yang mengandungi 200 – 250 patah perkataan.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            :  Ilmu bahasa Melayu dan sosial
Nilai murni                              :   Bekerjasama, ketekunan, toleransi, keyakinan
Ilmu                                         :   Sosial dan kemasyarakatan.

Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                                                i.            Murid mengetahui tentang jenis sukan di dunia

Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Kertas sebak
    iii.            Logo sukan Komenwel
    iv.            Lembaran soalan
      v.            Marker
Fasa/Isi pembelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Set Induksi
5 ( minit )

Menarik minat pelajar


i. Berikan jenis sukan yang kamu ketahui dan terkenal di dunia?
ii. Siapakah Menteri Pembangunan Belia dan Sukan di Malaysia?
iii. Logo sukan apakah yang sedang saya paparkan ?
iv. Apakah yang kamu tahu tentang sukan Komenwel?


        i.            Guru mewujudkan kesediaan murid.
      ii.            Guru membincangkan tentang contoh sukan yang terkenal didunia.
    iii.            Guru menyatakan tentang sukan yang telah berlangsung pada bulan lepas.
    iv.            Guru menunjukkan logo sukan komenwel terkini ( Glasgow ).
      v.            Guru menyoal murid berkenaan maklumat tentang sukan komenwel.
    vi.            Guru menjelaskan tentang topik pembelajaran hari ini.




Fasa 1 : Orientasi
( 15 minit )

Menetapkan hala tuju pembelajaran

        i.            Apakah yang sedang berlaku dalam dunia sukan di Malaysia?
      ii.            Mengapakah terjadinya perkara sedemikian?

        i.            Guru menjelaskan tentang isu yang berlaku dalam bidang sukan terutamanya di Malaysia.
      ii.            Guru menjelaskan tentang format menulis karangan berdasarkan ilustrasi kartun.
    iii.            Guru menjelaskan tentang topik utama yang perlu dikesan dalam membina karangan berpandu ini.



Fasa 2 : Pencetusan idea
( 15 minit )

Pelajar bertukar-tukar pengalaman dan menambah pengetahuan
sedia ada




        i.            Guru meminta murid secara sukarela menceritakan tentang pengetahuan sukan yang mereka miliki.
      ii.            Guru bertanyakan tentang kejayaan atlet atau kontinjen sukan negara yang mereka ketahui.
    iii.            Murid berbincang secara berkumpulan untuk mengemukakan isi berkenaan punca kemerosotan mutu sukan negara.
    iv.            Isi tersebut dicatatkan pada kertas sebak.
      v.            Murid menyediakan isi yang lengkap bersama huraian yang sewajarnya.


Fasa 3 : Penstrukturan semula
( 20 minit )

Menyusun semula
pengetahuan hasil percampuran idea lama dengan idea baru

Membentuk skema pengalaman baharu




        i.            Guru meminta setiap kumpulan tampil kehadapan untuk menyatakan isi yang telah mereka perolehi.
      ii.            Setiap kumpulan bergilir – gilir membentangkan isi yang mereka telah perolehi.
    iii.            Isi yang telah mereka perolehi diteliti dan dibincangkan bersama beserta huraian selengkapnya.
    iv.            Guru memilih 2 orang murid untuk memberikan jawapan bagi pendahuluan dan penutup karangan tersebut.
Isi penting :
        i.            Badan – badan sukan diterajui oleh orang yang bukan pakar dalam bidang sukan tertentu kebanyakan persatuan sukan di Malaysia diketuai oleh ahli politik atau kerabat diraja.
      ii.            Ibu bapa tidak menggalakkan anak – anak melibatkan diri dalam bidang sukan kerana berpendapa bahawa bidang ini tidak mempunyai masa depan.
    iii.            Kemudahan sukan yang tidak seimbang – kemudahan sukan hanya terdapat di bandar – bandar sedangkan di kawasan pedalaman terdapat banyak bakat terpendam dalam pelbagai bidang sukan.







Fasa 4 : Aplikasi idea
 ( 20 minit )

Melaksanakan tugasan dalam situasi



        i.            Guru meminta murid membina perenggan masing – masing dengan sempurna berkenaan isi punca yang telah mereka perolehi dalam kumpulan.
      ii.            Murid diminta mencatatkan perenggan yang telah mereka bincangkan dalam buku karangan.
    iii.            Guru meminta 2 orang murid kehadapan dan menuliskan isi yang telah dimuatkan dalam sebuah perenggan yang lengkap dan sempurna.


Penutup
( 5 minit )

Membuat rumusan dan menggabungkan pengetahuan sedia ada pelajar dengan pengetahuan yang baru diterima.

Penutup kognitif

        i.            Guru meminta murid untuk menyatakan pendapat mereka mengenai isi pelajaran pada hari ini.
      ii.            Setelah itu, guru sendiri akan membuat rumusan mengenai isi pembelajaran pada hari ini.
    iii.            Guru meminta murid melengkapkan kerja rumah yang diberikan.          



Refleksi : ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


No comments:

Post a Comment