RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA
MELAYU ( MODEL KONSTRUKTIVISME )
Nama : Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli D 20111047479
Tingkatan : 4 Zuhrah
Bilangan Pelajar : 24
Orang ( 24 perempuan )
Tarikh : 21
Julai 2014
Masa : 8.50 pagi – 10.10 pagi
Tema : Kemasyarakatan
Tajuk : Pemain Catur dan bab 10 novel Harga
Remaja.
Genre : KOMSAS
Model : Konstruktivisme
Bidang : Estetik
Hasil Pembelajaran
Hasil Pembelajaran
|
Huraian Hasil Pembelajaran
|
HPU
11.0 Mengenal pasti dan memberikan
respon peribadi tentang karya sastera.
HPK
10.6 Mengulas karya sastera daripada aspek watak dan
perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.
|
ARAS 1 ( v )
Menjelaskan aspek watak dan perwatakan, latar, plot,
gaya bahasa dan sudut pandangan dalam karya.
|
Objektif
:
Pada akhir pembelajaran, murid dapat mencatat nota berkenaan, tema,
persoalan, plot, watak, latar, gaya bahasa , nilai dan pengajaran daripada
cerpen Pemain Catur dan juga bab 10 novel Harga Remaja.
Kemahiran Bahasa : Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa : Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum : Ilmu bahasa Melayu dan sosial
Nilai murni : Bekerjasama, ketekunan, keberanian, keyakinan,
kreativiti
Ilmu : Sosial dan kemasyarakatan.
Kemahiran Bernilai Tambah :
Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara
kritis.
Pengetahuan sedia ada :
i.
Murid
mengetahui tentang sinopsis cerpen tersebut.
ii.
Murid
mengetahui tentang istilah sastera seperti tema, persoalan, plot, watak, gaya
bahasa, nilai dan pengajaran.
Alat dan bahan bantu mengajar :
i.
Kertas Sebak
ii.
Peta Minda
iii.
Marker
iv.
Catur
KBKK : Menjana idea – murid mengemukakan idea untuk membuat
nota ringkas berkenaan cerpen Pemain Catur dan bab 10 novel Harga Remaja.
Fasa
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Strategi P & P
|
Set Induksi
(5 minit )
Menarik minat pelajar
Soalan guru:
1) Apakah yang berada dihadapan kamu?
2) Adakah kamu pernah bermain catur?
3) Nyatakan kelebihan bermain catur
|
-
Guru mewujudkan kesediaan murid.
-
Guru meminta murid menamakan buah catur yang guru tujukkan.
-
Guru memberi sedikit motivasi berkenaan kelebihan bermain catur.
|
ABM :
i.
Marker
ii.
Catur
KBKK:
Menjana idea
Nilai:
·
Keyakinan
·
Keberanian
·
Ketekunan
|
Fasa 1 : Orientasi
( 20 minit )
Menetapkan
hala tuju pembelajaran
i.
Apakah sinopsis cerpen Pemain Catur?
ii.
Apakah pengajaran yang diperoleh
|
-
Guru meminta wakil murid kehadapan.
-
Murid tersebut diminta menceritakan sinopsis cerpen Pemain Catur dan bab
10 novel Harga Remaja.
-
Murid juga diminta menjelaskan tentang aspek sastera yang terdapat dalam
cerpen tersebut secara ringkas.
-
Murid lain diminta untuk mencatatkan nota secara ringkas.
|
ABM :
i.
Marker
ii.
Kertas Sebak
iii.
Peta Minda
KBKK:
i. Kemahiran berfikir secara
kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
- Pelajar dan guru menjana
idea.
Nilai:
·
Keyakinan
·
Keberanian
·
Kerjasama
|
Fasa
2 : Pencetusan idea
(
15 minit )
Pelajar bertukar-tukar pengalaman dan menambah pengetahuan
sedia ada
|
-
Guru meminta murid dalam 2 buah kumpulan iaitu kumpulan Pemain Catur dan
kumpulan bab 10 novel Harga Remaja.
-
Guru menyoal murid tentang tahap kefahaman mereka tentang cerpen Pemain Catur
dan bab 10 novel Harga Remaja.
-
Guru memastikan murid mencatat nota daripada hasil maklumat yang mereka
perolehi melalui perbincangan dan penjelasan.
|
ABM
:
i.
Marker
ii.
Kertas Sebak
Kemahiran:
i. Menilai
Nilai:
·
Keyakinan
·
Keberanian
·
Kerjasama
|
Fasa 3 : Penstrukturan
semula
( 20 minit )
Menyusun
semula
pengetahuan
hasil percampuran idea lama dengan idea baru
Membentuk
skema pengalaman baharu
|
-
Guru meminta seorang murid secara
bergilir daripada kumpulan cerpen Pemain Catur dan Bab 10 novel Harga Remaja secara
sukarela menjelaskan semula nota yang telah mereka catat dalam kertas sebak.
-
Guru meminta pandangan murid lain akan maklumat tambahan yang mereka
ingin tambah dalam penjelasan rakan mereka sebentar lagi.
-
Murid akan mencatat nota ke dalam peta minda yang telah diberikan.
|
ABM :
i.
Marker
ii.
Kertas Sebak
Kemahiran
:
i. Kemahiran berfikir
(menjana idea- melahirkan idea).
- Pelajar berbincang untuk mencari idea
bagi mencari isi penting dan menstrukturkannya.
Nilai:
·
Keyakinan
·
Keberanian
·
Kreativiti
·
Kerjasama
|
Fasa 4 : Aplikasi idea
( 15 minit )
Melaksanakan
tugasan dalam situasi
|
-
Guru meminta murid menyalin jawapan yang tepat pada peta minda yang
diberikan.
-
Guru meminta pelajar menyusun jawapan dan isi mengikut urutan yang
bersesuaian mengikut keutamaan.
|
ABM
:
i.
Marker
ii.
Peta Minda
iii.
Kertas Sebak
KBKK
:
Menyelesaikan masalah
Nilai:
·
Bekerjasama
|
Penutup : Penutup Kognitif
( 5 minit )
Membuat rumusan dan menggabungkan pengetahuan sedia ada pelajar dengan
pengetahuan yang baru diterima.
Merumus dan membuat kesimpulan terhadap isi pelajaran
yang diajarkan.
-
Melengkapkan
nota.
|
Murid diminta membuat rumusan berkenaan cerpen Pemain
Catur dan bab 10 novel Harga Remaja
Penutup kognitif
-
Guru membuat rumusan terhadap isi pengajaran.
-
Guru meminta murid melengkapkan nota mereka dan menampal nota tersebut ke
dalam buku latihan.
Guru memberikan motivasi kepada murid.
|
ABM: Lampiran kertas soalan, peta minda, pen marker
Kemahiran:
Berfikir
Nilai:
·
Keyakinan
·
Keberanian
·
Kreativiti
|
No comments:
Post a Comment