Monday 13 October 2014

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU ( MODEL KONSTRUKTIVISME )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Zuhrah
Bilangan Pelajar          :           24 Orang ( 24 perempuan )
Tarikh                          :           21  Julai 2014
Masa                            :           8.50 pagi – 10.10 pagi
 Tema                          :           Kemasyarakatan
Tajuk                           :           Pemain Catur dan bab 10 novel Harga Remaja.
Genre                          :           KOMSAS
Model                          :           Konstruktivisme
Bidang                        :           Estetik

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
11.0 Mengenal pasti dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

HPK
        10.6 Mengulas karya sastera daripada aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.
       


ARAS 1 ( v )
Menjelaskan aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan dalam karya.


Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat mencatat nota berkenaan, tema, persoalan, plot, watak, latar, gaya bahasa , nilai dan pengajaran daripada cerpen Pemain Catur dan juga bab 10 novel Harga Remaja.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            :  Ilmu bahasa Melayu dan sosial
Nilai murni                              :   Bekerjasama, ketekunan, keberanian, keyakinan, kreativiti
Ilmu                                         :   Sosial dan kemasyarakatan.

Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                        i.            Murid mengetahui tentang sinopsis cerpen tersebut.
                                                      ii.            Murid mengetahui tentang istilah sastera seperti tema, persoalan, plot, watak, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Kertas Sebak
      ii.            Peta Minda
    iii.            Marker
    iv.            Catur
KBKK                                     : Menjana idea – murid mengemukakan idea untuk membuat nota ringkas berkenaan cerpen Pemain Catur dan bab 10 novel Harga Remaja.

Fasa
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Strategi P & P
Set Induksi
(5  minit )

Menarik minat pelajar

Soalan guru:
1) Apakah yang berada dihadapan kamu?
2) Adakah kamu pernah bermain catur?
3) Nyatakan kelebihan bermain catur


-          Guru mewujudkan kesediaan murid.
-          Guru meminta murid menamakan buah catur yang guru tujukkan.
-          Guru memberi sedikit motivasi berkenaan kelebihan bermain catur.
ABM :
    i.            Marker
  ii.            Catur

KBKK:
Menjana idea

Nilai:
·         Keyakinan
·         Keberanian
·         Ketekunan


Fasa 1 : Orientasi
(  20 minit )

Menetapkan hala tuju pembelajaran


        i.            Apakah sinopsis cerpen Pemain Catur?
      ii.            Apakah pengajaran yang diperoleh


-          Guru meminta wakil murid kehadapan.
-          Murid tersebut diminta menceritakan sinopsis cerpen Pemain Catur dan bab 10 novel Harga Remaja.
-          Murid juga diminta menjelaskan tentang aspek sastera yang terdapat dalam cerpen tersebut secara ringkas.
-          Murid lain diminta untuk mencatatkan nota secara ringkas.
ABM :
        i.            Marker
      ii.            Kertas Sebak
    iii.            Peta Minda
KBKK:
i. Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
  - Pelajar dan guru menjana 
     idea.

Nilai:
·         Keyakinan
·         Keberanian
·         Kerjasama



Fasa 2 : Pencetusan idea
( 15 minit )

Pelajar bertukar-tukar pengalaman dan menambah pengetahuan
sedia ada








-          Guru meminta murid dalam 2 buah kumpulan iaitu kumpulan Pemain Catur dan kumpulan bab 10 novel Harga Remaja.
-          Guru menyoal murid tentang tahap kefahaman mereka tentang cerpen Pemain Catur dan bab 10 novel Harga Remaja.
-          Guru memastikan murid mencatat nota daripada hasil maklumat yang mereka perolehi melalui perbincangan dan penjelasan.
ABM :
        i.            Marker
      ii.            Kertas Sebak

Kemahiran:

i. Menilai

Nilai:
·         Keyakinan
·         Keberanian
·         Kerjasama


Fasa 3 : Penstrukturan semula
( 20 minit )

Menyusun semula
pengetahuan hasil percampuran idea lama dengan idea baru

Membentuk skema pengalaman baharu



-          Guru meminta  seorang murid secara bergilir daripada kumpulan cerpen Pemain Catur dan Bab 10 novel Harga Remaja secara sukarela menjelaskan semula nota yang telah mereka catat dalam kertas sebak.
-          Guru meminta pandangan murid lain akan maklumat tambahan yang mereka ingin tambah dalam penjelasan rakan mereka sebentar lagi.
-          Murid akan mencatat nota ke dalam peta minda yang telah diberikan.
ABM :
        i.            Marker
      ii.            Kertas Sebak


Kemahiran :

i. Kemahiran berfikir (menjana idea- melahirkan idea).
  - Pelajar berbincang untuk mencari idea bagi mencari isi penting dan menstrukturkannya.

Nilai:
·         Keyakinan
·         Keberanian
·         Kreativiti
·         Kerjasama

Fasa 4 : Aplikasi idea
 ( 15 minit )

Melaksanakan tugasan dalam situasi



-          Guru meminta murid menyalin jawapan yang tepat pada peta minda yang diberikan.
-          Guru meminta pelajar menyusun jawapan dan isi mengikut urutan yang bersesuaian mengikut keutamaan.

ABM :
        i.            Marker
      ii.            Peta Minda
    iii.            Kertas Sebak


KBKK :

Menyelesaikan masalah

Nilai:
·         Bekerjasama
Penutup : Penutup Kognitif
( 5 minit )

Membuat rumusan dan menggabungkan pengetahuan sedia ada pelajar dengan pengetahuan yang baru diterima.


Merumus dan membuat kesimpulan terhadap isi pelajaran yang diajarkan.
-          Melengkapkan nota.
Murid diminta membuat rumusan berkenaan cerpen Pemain Catur dan bab 10 novel Harga Remaja
Penutup kognitif
-          Guru membuat rumusan terhadap isi pengajaran.
-          Guru meminta murid melengkapkan nota mereka dan menampal nota tersebut ke dalam buku latihan.
Guru memberikan motivasi kepada m­­urid. 
ABM: Lampiran kertas soalan, peta minda, pen marker

Kemahiran: Berfikir

Nilai:
·         Keyakinan
·         Keberanian
·         Kreativiti



















No comments:

Post a Comment