Thursday 23 October 2014

RPH KOMSAS W10 Cempaka Berdarah dan Gelanggang Tuk Wali

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
 ( MODEL KOPERATIF )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Zuhrah
Bilangan Pelajar          :           24 Orang
Tarikh                          :           28 September 2014
Masa                            :           10.30 – 11.10 pagi
Tema                           :           Warisan Bangsa
Tajuk                           :           Cempaka Berdarah dan Gelanggang Tuk Wali
Genre                          :           KOMSAS
Model                          :           Koperatif
Bidang                        :          

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

HPK
10.6  Mengulas karya sastera dariaspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

ARAS 2 (i)
Membanding beza watak dan perwatakan dan latar dalam karya yang sama atau pun berlainan.

Fasa
Objekif Fasa
Set Induksi

Fasa 1 : Memberitahu


Fasa 2 :Transisi


Fasa 3 :Kerja Kumpulan

Fasa 4 : Penilaian


Penutup :



Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat membandingkan tema dan persoalan, watak dan perwatakan, latar, gaya bahasa dan nilai dan pengajaran dalam bentuk peta banding daripada drama Cempaka Berdarah dan Gelanggang Tuk Wali.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            : 
Nilai murni                              :   Bekerjasama, bertanggungjawab, dan berkeyakinan.
Ilmu                                         :   Kesusasteraan, budaya dan sejarah.

Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran menjana idea, menganalisis, menghubungkait dan memiliki berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                                                i.            Murid sudah membaca drama Cempaka Berdarah dan Gelanggang Tuk Wali serta memahami sinopsisnya.

Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Lembaran Kerja ( Peta Minda x 2  + Peta Banding x 1 )
    iii.            Kertas Sebak x 2
    iv.            Big Book
      v.            Marker

Fasa & Objektif Fasa
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Cacatan
Set Induksi
3 Minit

        i.            Guru mewujudkan kesediaan murid.
      ii.            Guru menampalkan kertas sebak untuk permainan perkataan tersembunyi.
    iii.            Dua orang murid dipilih untuk mnyelesaikan aktiviti Teka Kata.
    iv.            Setelah itu, murid diminta untuk meneka topik pembelajaran pada hari ini.
      v.            Guu kemudiannya menyatakan topik pembelajaran hari ini iaitu berkenaan drama Cempaka Berdarah dan Gelanggang Tuk Wali.




Fasa 1 : Memberitahu
5 Minit
Pengenalan dan pembinaan isi kandungan


        i.            Guru memanggil seorang murid untuk menceritakan sinopsis drama Cempaka Berdarah.
      ii.            Guru bertanyakan murid berkenaan :
-          Analogi bunga cempaka
    iii.            Guru mencatatkan ringkasan cerita tersebut pada bahagian kiri papan hitam.

Sinopsis



    iv.            Guru kemudiannya menjelaskan bahagian yang bakal dicari dalam aktiviti drama Cempaka Berdarah ini iaitu :-
-          Tema
-          Persoalan
-          Watak perwatakan
-          Latar
-          Gaya Bahasa
-          Nilai
-          Pengajaran


Fasa 2 : Transisi
2 Minit
Guru menjelaskan bagaimana kumpulan boleh berfungsi

        i.            Guru membahagikan murid kepada 4 kumpulan.
      ii.            Guru membahagikan murid menggunakan kertas warna yang berbeza.
    iii.            Teknik pembelajaran kali ini adalah dinamakan teknik jigsaw II.
    iv.            Guru menjelaskan bahawa, setiap orang murid di dalam kumpulan tersebut akan mendapat sampul surat.
      v.            Terdapat 7 bahagian penting KOMSAS dalam sampul surat tersebut.
    vi.            Setiap orang murid perlu mencabutnya dan menjadi ’juru’dalam subunit sesuatu topik.
  vii.            Setiap orang murid atau ’juru’ diberikan masa untuk membaca dan mengumpul maklumat.
viii.            Seterusnya, selepas 5 Minit, akan berlangsungnya aktiviti soalan jawab di mana, setiap’juru’ akan bergilir – gilir menjelaskan ilmu mereka, dan manakala murid yang lain dalam kumpulan tersebut akan mencatatkan bahgian yang sedang dibincangkan dalam peta minda yang diberikan.
    ix.            Murid diminta untuk mencatatkan maklumat tersebut dalam big book yang telah diberikan oleh guru


Fasa 3 : Kerja kumpulan
15 Minit
Guru memantau dan membantu usaha pelajar

        i.            Guru kemudiannya memantau dan memberikan masa yang sesuai kepada murid untuk melaksanakan sesi membaca dan menyerap maklumat.
      ii.            Guru juga akan memaklumkan bahawa masa untuk perbincangan boleh dimulakan.


Fasa 4 : Penilaian
15 Minit
Setiap individu terlibat

        i.            Kemudian, guru akan meminta seorang wakil daripada setiap kumpulan untuk membentangkan ilmu atau perkara yang telah mereka perolehi sebagai guru.
      ii.            Guru meminta murid – murid mengajukan soalan kepada ’juru’ pilihan tersebut.
    iii.            ’Juru’ pilihan perlu membentangkan menggunakan peta minda yang disediakan pada kertas sebak yang ditampalkan pada papan putih.
    iv.            Murid lain diminta untuk mendengar dan mencatatkan informasi yang disampaikan oleh rakan yang membentang dalam peta minda.







Gelanggang Tuk Wali :
                 
Fasa 1 : Memberitahu
1 Minit
Pengenalan dan pembinaan isi kandungan


         i.            Guru menjelaskan sesi pembelajaran kedua berkenaan drama Gelanggang Tuk Wali.
       ii.            Murid kedua diminta untuk menyatakan sinopsis drama tersebut.

Fasa 2 : Transisi
1 Minit
Guru menjelaskan bagaimana kumpulan boleh berfungsi

        i.            Guru menjelaskan aktiviti yang sama perlu dilaksanakan oleh setiap kumpulan.
      ii.            Guru juga menjelaskan aktiviti banding beza yang dijalankan pada fasa penilaian.
    iii.            Guru kemudiannya menjelaskan bahagian yang bakal dicari dalam aktiviti drama Gelanggang Tuk Wali iaitu:-
-          Tema
-          Persoalan
-          Watak perwatakan
-          Latar
-          Gaya Bahasa
-          Nilai
-          Pengajaran



Fasa 3 : Kerja kumpulan
15 Minit
Guru memantau dan membantu usaha pelajar


        i.            Aktiviti mengaplikasikan proses pembelajaran pada drama Cempaka Berdarah pula diulang semula pada drama Gelanggang Tuk Wali
      ii.            Sesi pembentangan mengikut bahagian ‘juru’ juga dilaksanakan.
    iii.            Murid perlu mencatatkan maklumat yang mereka perolehi dalam big book.

Fasa 4 : Penilaian
20 Minit
Setiap individu terlibat




        i.            Pada bahagian ini, guru mencantumkan kerja kumpulan murid kepada 2 bahagian.
      ii.            Guru menampalkan BBM dan menggunakan konsep banding beza di mana setiap bahagian KOMSAS dalam drama Cempaka berdarah dan Gelanggang Tuk Wali.
    iii.            Setiap komponen kesusasteraan ini dibandingkan satu persatu bagi memudahkan murid mencerap ilmu yang telah mereka perolehi dan mengulang kajinya semula secara lebih sistematik.
    iv.            Dalam aktiviti banding beza ini, guru turut menyelitkan unsur tatabahasa dengan meminta murid menyatakan kata adjektif yang sesuai untuk watak utama dalam drama Cempaka Beradarah dan Gelanggang Tuk Wali.
      v.            Setiap perbincangan yang dijalankan sering dengan respon murid dalam melengkapkan lagi ruangan banding beza tersebut.

Penutup  Kognitif :
3 Minit
         i.            Guru kemudinnya meminta wakil murid menyatakan isi pembelajaran pada hari ini.
       ii.            Guru mengulas kedua – dua cerpen yang telah dibincangkan dan memberikan sedikit pandangan tentang sesi pembentangan pada hari ini.
     iii.            Murid diminta untuk melengkapkan peta minda mereka dan menampalnya dalam buku latihan.



Refleksi :

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________



No comments:

Post a Comment