Thursday 23 October 2014

RPH KARANGAN KONSTRUK W5 RISIKO - RISIKO MEROKOK

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
( MODEL KONSTRUKTIVISME )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Zuhrah
Bilangan Pelajar          :           24 Orang
Tarikh                          :           21 Ogos 2014
Masa                            :           9.00 – 10.20 pagi
Tema                           :           Amalan Gaya Hidup Sihat
Tajuk                           :           Risiko – risiko merokok.
Genre                          :           Rencana
Model                          :           Konstruktivisme
Bidang                        :          

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
3.0 Berunding secara santun untuk mendapatkan persetujuan dan kata sepakat

HPK
3.2 Berbincang untuk emnerima dan menolak pandangan orang lain secara terbuka untuk mencapai kata sepakat.

ARAS 1 ( iii )
Menerima dan menolak pandangan dengan mengemukakan hujah dan alas an supaya tidak menyinggung perasaan yang dapat diterima oleh pihak lain.

Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat menulis karangan jenis rencana yang mengandungi 350 patah perkataan berkenaan risiko – risiko tabiat merokok.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            :  Ilmu bahasa Melayu dan sosial
Nilai murni                              :   Bekerjasama, bertanggungjawab, berdikari, bertoleransi
Ilmu                                         :   Sosial dan kemasyarakatan.

Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran menjana idea, berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                                                i.            Murid mengetahui tentang kandungan yang ada dalam sebatang rokok.

Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Replika rokok
    iii.            Lembaran Kerja 5W1H
    iv.            Marker

Fasa/Isi pembelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Set Induksi
5 ( minit )

Menarik minat pelajar












        i.            Guru mewujudkan kesediaan murid.
      ii.            Guru menunjukkan replika rokok.
    iii.            Guru bertanyakan murid tentang isi kandung yang ada dalam sebatang rokok.
    iv.            Guru meminta murid menjelaskan jenis rokok yang mereka ketahui.
      v.            Guru mencungkil pengetahuan murid berkenaan harga rokok.

-          Apakah isi yang terkandung dalam rokok?
-          Berikan contoh jenama rokok yang kamu ketahui?
-          Berapakah harga bagi setiap kotak rokok?

    vi.            Guru memberikan sedikit motivasi tentang menjauhi tabiat merokok.
  vii.            Guru menjelaskan tentang topik pembelajaran pada hari tersebut.



Fasa 1 : Orientasi
( 15 minit )

Menetapkan hala tuju pembelajaran

        i.             
        i.            Guru memberikan lembaran soalan.
-          Merokok masih menjadi amalan segelintir anggota masyarakat walaupun jelas terbukti bahawa merokok membahayakan kesihatan. Sehubungan dengan itu, anda ingin menulis rencana yang ebrtajuk ‘Risiko – risiko Tabiat Merokok’. Tulis rencana selengkapnya.
      ii.            Guru meminta murid membacakan soalan tersebut.
    iii.            Guru meminta murid lain secara sukarela menjelaskan apa yang terkandung dan juga kehendak soalan tersebut.
    iv.            Guru menjelaskan maksud perkataan‘risiko’dalam soalan yang telah diberikan.
      v.            Guru menjelaskan tentang teknik menulis rencana.



Fasa 2 : Pencetusan idea
( 15 minit )

Pelajar bertukar-tukar pengalaman dan menambah pengetahuan
sedia ada




        i.            Murid diminta untuk berada dalam kumpulan yang telah ditetapkan.
      ii.            Murid diminta untuk menjelaskan tentang pengetahuan mereka berkenaan risiko – risiko yang mereka sedari daripada tabiat merokok.
    iii.            Murid juga diminta untuk mencatatkan maklumat tersebut dalam peta minda yang telah dibekalkan.
    iv.            Aktiviti ini dibantu dan dipantau oleh guru.


Fasa 3 : Penstrukturan semula
( 20 minit )

Menyusun semula
pengetahuan hasil percampuran idea lama dengan idea baru

Membentuk skema pengalaman baharu




        i.            Setelah perbincangan selesai wakil murid bagi setiap kumpulan diminta untuk menyatakan isi yang telah mereka perolehi.
      ii.            Setiap isi yang telah diperolehi dihuraikan dengan baik ketika sesi pembentangan.
    iii.            Guru bertindak melakukan pemantauan secara klinikal di mana guru memperbaiki struktur ayat dan juga isi yang telah mereka perolehi melalui sesi penerangan selepas murid membuat pembentangan.
    iv.            Guru mengajar murid menggunakan teknik 5W1H bagi membolehkan murid dapat mencambah idea dalam meghuraikan isi.
      v.            Isi yang terbaik akan disusun atur bagi membolehkan murid menyalinnya dan menyusunnya mengikut tahap kesesuaian isi dalam rencana kelak.






Fasa 4 : Aplikasi idea
 ( 20 minit )

Melaksanakan tugasan dalam situasi



        i.            Idea dan huraian yang telah dibincangkan dimasukkan ke dalam peta minda yang telah diberikan.
      ii.            Guru meminta agar setiap orang murid menyediakan satu perenggan isi berkenaan risiko – risiko tabiat merokok.
    iii.            Kemudian guru meminta murid secara sukarela membentangkan isi yang telah mereka satukan menjadi perenggan.
    iv.            Guru memilih 4 orang murid untuk membacakan isi yang telah mereka selesaikan bagi tujuan penambahbaikan


Penutup Kognitif
( 5 minit )

Membuat rumusan dan menggabungkan pengetahuan sedia ada pelajar dengan pengetahuan yang baru diterima.



        i.            Guru meminta murid untuk menyatakan pendapat mereka mengenai isi pelajaran pada hari ini.
      ii.            Setelah itu, guru sendiri akan membuat rumusan mengenai isi pembelajaran pada hari ini.
    iii.            Guru meminta murid menyiapkan tugasan yang diberikan.       





1 comment: