Thursday 23 October 2014

RPH KARANGAN KONSTRUK W3 MELAKA BANDARAYA BERSEJARAH

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
( MODEL KONSTRUKTIVISME )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Bumi
Bilangan Pelajar          :           27 Orang
Tarikh                          :           6 Ogos 2014
Masa                            :           8.10 – 9.30 pagi
Tema                           :           Patriotisme
Tajuk                           :           Melaka Bandaraya Bersejarah
Genre                          :           Karangan ( Surat Kiriman Tidak Rasmi )
Model                          :           Konstruktivisme
Bidang                        :           Interpersonal

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan

HPK
         2.3 Mencetuskan idea bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan.


ARAS 1 ( iv )
Mendengar pendapat yang dikemukakan untuk memberikan respons yang sesuai

Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat menulis sepucuk surat kiriman tidak rasmi yang mengandungi 350 patah perkataan tentang pengalaman mengikuti rombongan ke Melaka Bandaraya Bersejarah.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            :  Ilmu bahasa Melayu dan sosial
Nilai murni                              :   Bekerjasama, ketekunan, toleransi, keyakinan
Ilmu                                         :   Sosial dan kemasyarakatan.

Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                                                i.            Murid mengetahui maklumat tentang tempat – tempat bersejarah di Malaysia.
                                                                              ii.            Murid mengetahui format penulisan surat kiriman tidak rasmi.

Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Lembaran Kerja ( Peta Minda )
    iii.            Sampul Surat
    iv.            Gambar tempat – tempat bersejarah
      v.            Setem
    vi.            Marker
Fasa/Isi pembelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
ABM/KBT/Nilai
Set Induksi
5 ( minit )

Menarik minat pelajar










        i.            Guru mewujudkan kesediaan murid.
      ii.            Guru menunjukkan 3 keping gambar yang perlu dipilih oleh murid di dalam kotak Pos Laju yang berada dihadapan kelas.
    iii.            Guru meminta 3 orang murid secara sukarela menunjukkan gambar yang mereka terima kepada rakan sekelas dan menjelaskan maklumat berkenaan gambar tersebut
    iv.            Guru menunjukkan peta Malaysia dan meminta murid menunjukkan kawasan tempat bersejarah yang mereka ketahui.
      v.            Guru menjelaskan tentang topik pembelajaran hari ini.


ABM/BBM :
        i.            Papan putih
      ii.            Peta Malaysia
    iii.            Gambar tempat – tempat bersejarah
    iv.            Marker

KBT :
Kemahiran menghubungkait.

Nilai:
Keberanian

Fasa 1 : Orientasi
( 15 minit )

Menetapkan hala tuju pembelajaran

        i.             

        i.            Guru menerangkan tentang makna frasa ‘tempat bersejarah’.
      ii.            Guru meminta murid menjelaskan tempat bersejarah yang pernah mereka lawati.
    iii.            Murid diminta menceritakan tentang pengalaman mereka melawat tempat bersejarah.
    iv.            Guru menceritakan tentang pengalaman guru ketika melawat salah satu tempat bersejarah di Malaysia iaitu Melaka.

ABM/BBM :
        i.             Papan putih
      ii.            Gambar tempat – tempat bersejarah
    iii.            Peta Malaysia
    iv.            Marker

KBT:
i. Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
  - Murid dan guru menjana 
     idea.

Nilai:
i. Keberanian.
ii. Kerjasama.
iii. Rasional.
Fasa 2 : Pencetusan idea
( 15 minit )

Pelajar bertukar-tukar pengalaman dan menambah pengetahuan
sedia ada




        i.            Guru memberikan setiap murid peta minda.
      ii.            Guru meminta murid berbincang secara berpasangan tentang isi yang perlu ada dalam karangan surat kiriman tidak rasmi berkenaan pengalaman mengikuti rombongan ke Melaka Bandaraya Bersejarah kepada rakan mereka.
    iii.            Guru membuat sedikit ulang kaji berkenaan format menulis karangan surat kiriman rasmi.
    iv.            Murid diminta mencatatkan isi yang diperolehi dalam peta minda yang diberikan.


ABM :

        i.            Papan putih
      ii.            Gambar – gambar tempat bersejarah
    iii.            Peta Malaysia
    iv.            Lembaran Kerja ( Peta Minda )
      v.            Marker

KBT :

i. Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
  - Murid dan guru
    menganalisis tentang isi yang sesuai berkenaan pengalaman mengikuti rombongan ke Melaka Bandaraya bersejarah.

Nilai:
i. Keberanian.
ii. Keyakinan.

Fasa 3 : Penstrukturan semula
( 20 minit )

Menyusun semula
pengetahuan hasil percampuran idea lama dengan idea baru

Membentuk skema pengalaman baharu




        i.            Guru dan murid kemudiannya membincangkan isi yang perlu ada dalam karangan surat kiriman tidak rasmi tersebut.
      ii.            Murid diminta untuk mengemukakan isi yang telah dibincangkan dan menyatakannya dihadapan kelas.
    iii.            Setiap kumpulan diminta untuk menghantar wakil bagi menulis satu isi yang bernas berkenaan pengalaman mengikuti rombongan tersebut pada papan putih.
    iv.            Isi yang sesuai akan dipilih untuk dijadikan isi utama dalam karangan tersebut.
      v.            Guru menerangkan teknik mengembangkan isi tersebut dengan baik berdasarkan bahan rangsangan yang digunakan dalam kelas.


ABM/BBM :

        i.            Papan putih
      ii.            Gambar Melaka Bandaraya Bersejarah.
    iii.            Lembaran Kerja ( Peta Minda )
    iv.            Marker



KBT :

i. Kemahiran berfikir secara kreatif (menjana idea- melahirkan idea).
  - Murid memproses maklumat yang diberi dan mencerakinkan secara mudah mengikut kehendak soalan

Nilai:
i. Berdikari
ii. Kerjasama.
iii. Bertanggungjawab.
Fasa 4 : Aplikasi idea
 ( 20 minit )

Melaksanakan tugasan dalam situasi



        i.            Murid diminta untuk menyenaraikan isi yang telah dibincangkan bersama.
      ii.            Murid diminta untuk menyiapkan surat kiriman tidak rasmi tersebut selengkapnya.
    iii.            Guru memberikan sampul surat kepada murid.
    iv.            Guru meminta murid menghantarkan surat tersebut pada rakan pasangan mereka.
      v.            Murid dikehendaki membeli setem dan mengepos surat mereka kepada rakan mereka.
    vi.            Surat kiriman tidak rasmi tersebut akan ditampal dalam buku karangan bahagian A.


ABM/BBM :

        i.            Papan putih
      ii.            Gambar tempat – tempat bersejarah
    iii.            Peta Malaysia
    iv.            Sampul Surat
      v.            Lembaran Kerja ( Peta Minda )
    vi.            Marker

KBT :

i. Kemahiran berfikir secara kreatif (menjana idea- menyumbangkan pendapat).
  -
Nilai:
i.Bekerjasama.
ii. Berani
iii. Berdikari
Penutup
( 5 minit )

Membuat rumusan dan menggabungkan pengetahuan sedia ada pelajar dengan pengetahuan yang baru diterima.

Penutup kognitif

        i.            Murid diminta untuk menyiapkan karangan dan menghantarnya kepada ahli kumpulan berpasangan mereka.
      ii.            Guru meminta murid untuk menyatakan pendapat mereka mengenai isi pelajaran pada hari ini.
    iii.            Setelah itu, guru sendiri akan membuat rumusan mengenai isi pembelajaran pada hari ini.
    iv.            Guru meminta murid melengkapkan maklumat berkenaan pembelajaran hari ini ke dalam buku nota.   

KBT :

i. Kemahiran berfikir secara kreatif (menghubung kait – membuat perhubungan).
  - Murid menyuarakan
    pendapat mereka mengenai isi
    pelajaran pada hari ini.

Nilai:
i.Bekerjasama.
ii. Berani
iii. Berdikari

Refleksi : ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



No comments:

Post a Comment