Thursday 23 October 2014

RPH RUMUSAN KWLH W5 Dunia Pekerjaan

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
( MODEL KWLH )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Bumi
Bilangan Pelajar          :           27 Orang
Tarikh                          :           23 Ogos 2014
Masa                            :           10.30 – 11.10 pagi
 Tema                          :           Minggu Kerjaya
Tajuk                           :           Dunia Pekerjaan
Genre                          :           Rumusan
Model                          :           KWLH
Bidang                        :           Maklumat

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca, dan ditonton.

HPK
7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama dan isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca, ditonton.

ARAS 1 ( I )
Mendengar dan mengemukakan persoalan pokok, isi penting dan kurang penting dalam pelbagai

Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat menulis sebuah rumusan berkenaan cara – cara untuk mencapai kejayaan dalam pekerjaan dan punca – punca sesorang itu gagal dalam dalam pekerjaan tidak melebihi 120 patah perkataan.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            :  Ilmu bahasa Melayu dan sosial
Nilai murni                              :   Kasih sayang, patriotisme, dan tanggungjawab.
Ilmu                                         :   Sejarah, dan pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran membuat ramalan, membuat hipotesis, menghubungkait, membanding, dan membeza.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                                                i.            Murid mengetahui cara untuk mengesan isi tersurat.
                                                                              ii.            Murid mengetahui tentang jenis – jenis pekerjaan.
                                                                            iii.            Murid mempunyai cita – cita masing.
Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Lembaran Kerja KWLH
    iii.            Lembaran petikan
    iv.            Pakaian Tentera
      v.            Marker

Fasa & Objektif Fasa
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Set Induksi
5 Minit

         i.            Guru mewujudkan kesediaan murid di dalam kelas.
       ii.            Guru meminta setiap orang menyatakan cita – cita mereka.
     iii.            Guru menjelaskan tentang cita – cita semasa kecil.
     iv.            Guru menggunakan teknik bercerita kepada murid untuk menceritakan tentang sebab cita – citanya tidak kesampaian.
       v.            Murid diberi motivasi agar sentiasa berusaha untuk mencapai cita – cita mereka.


Fasa 1 : K – Apakah yang diketahui oleh pelajar tentang tajuk teks yang akan dibaca?
5 Minit

Pelajar mencuba menyatakan pengetahuan mereka tentang tajuk teks yang akan dibaca berdasarkan pengetahuan sedia ada mereka.

        i.            Guru menjelaskan tentang teknik KWLH yang bakal digunakan untuk melaksanakan tugasan rumusan pada hari ini.
      ii.            Guru memberikan helaian KWLH kepada murid.
    iii.            Guru meminta murid secara sukarela membaca petikan yang diberikan.
    iv.            Murid lain diminta menyemak petikan tersebut.


Fasa 2: W – Apakah maklumat yang hendak dicari dari teks yang akan dibaca?
10 Minit

Pelajar membuat penyenaraian maklumat yang ingin dicari dalam teks yang akan dibaca berdasarkan telahan mereka terhadap tajuk teks tersebut.

    i.            Guru bertanyakan kepada murid akan kehendak soalan.
  ii.            Murid mencatatkan kehendak soalan pada ruangan what
iii.            Guru meminta respon murid berkenaan maksud ‘cara – cara’ dan ‘punca – punca’ berpandukan pernyataan dalam soalan.
 


Fasa 3: L – Apakah yang telah dipelajari oleh mereka daripada teks yang dibaca?
10 Minit

  • Pelajar membaca teks secara teliti.
  • Pelajar mencuba mendapatkan maklumat yang telah tersenarai dalam Fasa 2.
  • Pelajar menyenaraikan semula maklumat yang tidak dapat diperoleh dalam teks yang dibaca.

         i.            Murid diminta untuk berbincang mengikut baris untuk mencari isi tersurat setelah melakukan semakan ketika sesi membaca petikan.
       ii.            Murid juga diminta untuk mencatat isi tersurat yang mereka perolehi pada lembaran kerja KWLH.
     iii.            Wakil setiap barisan diminta untuk mencatatkan isi tersurat pada bahagian papan hitam untuk disemak.
     iv.            Murid dipandu dan dibimbing bagi memastikn jawapan yang diberikan adalah bertepatan dengn kehendak soalan.


Fasa 4: H – Bagaimanakah  maklumat yang belum terjawab dapat diperoleh
5 Minit

  • Pelajar mencadangkan sumber lain untuk mendapatkan maklumat yang dicari.
  • Pelajar mencuba mencari sumber lain untuk mendapatkan maklumat yang belum diperoleh.

        i.            Kemudiannya murid diminta membincangkan 2 isi tersirat berkenaan punca – punca seseorang itu gagal dalam pekerjaan.
      ii.            Guru memilih murid secara rawak untuk menyatakan jawapan berkenaan isi tersirat yang mereka telah perolehi.
    iii.            Jawapan yang tepat perlu dicatat dalam bahagian how.

Penutup Kognitif :
5 Minit

        i.            Guru meminta murid merumuskan pembelajaran hari ini.
      ii.            Guru meminta murid menyiapkan tugasan rumusan tersebut.
    iii.            Murid juga diminta untuk menjejak langkah – langkah untuk mencapai kejayaan dalam pekerjaaan
    iv.            Murid diberi sedikit suntikan semangat supaya lebih bermotivasi untuk mencapai cita – cita.
      v.            Guru merumuskan pembelajaran pada hari ini.



Refleksi :

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________



No comments:

Post a Comment