Thursday 23 October 2014

RPH KOMSAS W9 Hikayat Indera Nata dan Hikayat Khoja Maimun

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
 ( MODEL KOPERATIF )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Zuhrah
Bilangan Pelajar          :           24 Orang
Tarikh                          :           22 September 2014
Masa                            :           8.50 – 10.10 pagi
Tema                           :           Warisan Bangsa
Tajuk                           :           Hikayat Indera Nata dan Hikayat Khoja Maimun
Genre                          :           KOMSAS
Model                          :           Koperatif
Bidang                        :           Estetik

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

HPK
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.

ARAS 2 ( i )
Membanding beza watak dan perwatakan dan latar dalam karya sama atau yang berlainan.

Fasa
Objekif Fasa
Set Induksi
Murid dapat menjana fikiran meneka topik pembelajaran hari ini.
Fasa 1 : Memberitahu

Murid mengetahui serba sedikit berkenaan dua hikayat yang bakal dipelajarai iaitu, hikayat Indera Nata dan hikayat Khoja Maimun.
Fasa 2 :Transisi

Murid dapat membentuk kumpulan mengikut arahan yang telah diberikan oleh guru.
Fasa 3 :Kerja Kumpulan
Murid dapat bekerjasama dalam mencari maklumat berkenaan hikayat yang dikaji.
Fasa 4 : Penilaian

Murid data membentangkan dan mendapatkan info serta maklumat baharu berkenaan hikayat Indera Nata dan hikayat Khoja Maimun.
Penutup :
Murid dapat merumus pembelajaran pada hari ini dan melaksanakan tugasan yang telah diberikan oleh guru.

Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat menyatakan, tema dan persoalan, gaya bahasa, latar, watak dan perwatakan, nilai murni dan pengajaran daripada prosa tradisional bertajuk Hikayat Indera Nata dan Hikayat Khoja Maimun.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            : 
Nilai murni                              :   Bekerjasama, ketekunan, toleransi, keyakinan
Ilmu                                         :   Sastera dan pendidikan Moral

Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                                                i.            Murid sudah membaca secara keseluruhan cerita daripada prosa Hikayat Indera Nata dan juga Hikayat Khoja Maimun

Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Big book
    iii.            Lembaran Kerja ( Peta Minda )
    iv.            Marker

Fasa & Objektif Fasa
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Cacatan
Set Induksi

        i.            Guru mewujudkan kesediaan murid.
      ii.            Guru bertanya khabar kepada murid.
    iii.            Guru melaksanakan aktiviti kotak beracun bagi sesi meneka topik pembelajaran pada hari ini.
    iv.            Murid diminta untuk mengambil mana – mana kertas dalam kotak yang disediakan kemudian menyusunnya pada papan putih yang disediakan.
      v.            Kemudian setelah susunan tersebut selesai.
    vi.            Murid sekelas akan meneka susunan perkataan yang terbalik itu.
  vii.            Setelah selesai guru akan menjelaskan topik pembelajaran pada hari ini.



Fasa 1 : Memberitahu

Pengenalan dan pembinaan isi kandungan


        i.            Guru menerangkan serba sedikit berkenaan hikayat Indera Nata dan Khoja Maimun.
      ii.            Murid akan melaksanakan aktiviti pembentangan 2 hikayat yang menjadi topik utama pembelajaran hari ini.


Fasa 2 : Transisi

Guru menjelaskan bagaimana kumpulan boleh berfungsi

        i.            Guru menjelaskan bagaimana kumpulan dibentuk.
      ii.            Guru meminta murid membentuk kepada 2 kumpulan besar.
    iii.            1 kumpulan akan melaksanakan tugasan tentang hikayat Indera Nata dan 1 lagi kumpulan akan melaksanakan tugasan berkenaan hikayat Khoja Maimun
    iv.            Guru memberikan big book kepada kedua – dua pasukan dan meminta murid melengkapkan tema dan persoalan, latar, watak dan perwatakan, nilai, gaya bahasa dan pengajaran yang terdapat dalam 2 hikayat tersebut.



Fasa 3 : Kerja kumpulan

Guru memantau dan membantu usaha pelajar

        i.            Murid melaksanakan tugasan berpandukan bimbingan daripada guru.
      ii.            Guru memantau aktiviti murid.
    iii.            Guru dan murid melaksanakan aktiviti sumbang saran bagi menjadikan nota yang dibina itu lebih menarik.


Fasa 4 : Penilaian

Setiap individu terlibat

        i.            Guru meminta setiap orang wakil bahagian setiap kumpulan hikayat membentangkan maklumat yang telah mereka perolehi.
      ii.            Guru meminta setiap orang murid menyediakan soalan kepada kumpulan pembentang.
    iii.            Kumpulan pembentang perlu menjawab soalan yang diajukan.
    iv.            Murid yang mendengar perlu mencatatkan nota tersebut dalam bentuk peta minda.



Penutup Kognitif :

         i.            Guru meminta murid secara sukarela merumus pembelajaran pada hari ini.
       ii.            Murid diminta untuk mengulang tema utama yang terdapat dalam kedua – dua hikayat tersebut.
     iii.            Guru meminta murid melaksanakan tugasan kefahaman berdasarkan buku Gajet A.


Refleksi :

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________


No comments:

Post a Comment