Thursday 23 October 2014

RPH KOMSAS W10 Drama Cempaka Berdarah, Forum Remaja 2000, dan Gelanggang Tuk Wali

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
 ( MODEL KOPERATIF )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Bumi
Bilangan Pelajar          :           27 Orang
Tarikh                          :           29 September 2014
Masa                            :           8.10 – 9.30 pagi
Tema                           :           Warisan Bangsa
Tajuk                           :           Drama Cempaka Berdarah, Forum Remaja 2000, dan                                                           Gelanggang Tuk Wali
Genre                          :           KOMSAS
Model                          :           Koperatif
Bidang                        :           Estetik

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

HPK
10.4               Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.




ARAS 1 (v)
Menjelaskan aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan dalam karya.



Fasa
Objekif Fasa
Set Induksi
Murid dapat memahami konteks sebenar sesebuah drama dan bagaimana ianya ditulis dan dikarang.
Fasa 1 : Memberitahu

Murid mengetahui tentang pembelajaran hari ini dan aktiviti yang bakal dijalankan.
Fasa 2 : Transisi

Murid dapat memahami kehendak guru dan mematuhi arahan yang telah ditetapkan ketika pelaksanaan aktiviti sebentar lagi.
Fasa 3 : Kerja Kumpulan
Murid dapat melaksanakan aktiviti berkumpulan dengan menyenaraikan tema, persoalan, watak dan perwatakan, gaya bahasa, latar, nilai, dan pengajaran.
Fasa 4 : Penilaian

Murid dapat membentuk keyakinan diri dalam menjalankan sesi pembentangan serta menguasai drama yang telah dibentangkan dan dibincangkan bersama ahli kumpulan yang lain.
Penutup :
Murid dapat menyatakan tema, persoalan, watak dan perwatakan, latar, gaya bahasa, nilai dan pengajaran daripada ketiga – tiga jenis drama yang mereka pelajari.

Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat menyenaraikan tema, persoalan, watak dan perwatakan, gaya bahasa, latar, nilai dan pengajaran dalam bentuk peta minda tentang drama Cempaka Berdarah, Forum Remaja 2000 dan Gelanggang Tuk Wali
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            : 
Nilai murni                              :   Bekerjasama, ketekunan, toleransi, keyakinan
Ilmu                                         :   Kesusasteraan

Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran menjana idea dan membuat analogi serta menganalisis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                                                                        i.            Murid sudah membaca ketiga – tiga drama di atas dan memahami sinopsisnya.

Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Lembaran Kerja ( Peta Minda X 3 )
    iii.            Kertas Sebak ( X 6 )
    iv.            Buku Gajet A
      v.            Pelekat
    vi.            Marker

Fasa & Objektif Fasa
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Cacatan
Set Induksi
4 Minit

        i.            Guru mewujudkan kesediaan murid.
      ii.            Guru meminta dua orang murid secara sukarela tampil kehadapan menceritakan serba sedikit berkenaan drama yang telah mereka baca.
    iii.            Guru membuat teknik penyoalan di mana, guru bertanyakan tentang :
-          Apakah contoh drama yang pernah kamu tonton, ikuti dan ketahui?
-          Mengapakah drama sangat memberikan kesan dalam diri kamu?
iv. Guru kemudiannya menyatakan tentang kebaikan dan keburukan menonton drama.
v. Guru seterusnya menyatakan topik pembelajaran pada hari ini.




Fasa 1 : Memberitahu
3 Minit
Pengenalan dan pembinaan isi kandungan


        i.            Guru menyatakan aktiviti pembelajaran pada hari ini.
      ii.            Guru meminta murid berada dalam bentuk kumpulan.
    iii.            Guru membahagikan kumpulan berdasarkan senarai nama yang telah diberikan sebelum ini.


Fasa 2 : Transisi
5 Minit
Guru menjelaskan bagaimana kumpulan boleh berfungsi

        i.            Guru menyatakan tentang keperluan melaksanakan tugasan berkumpulan ini.
      ii.            Guru meminta setiap ketua kumpulan membahagikan tugasan kepada ahlinya yang lain dan ianya perlu diselesaikan dalam masa 15 minit.
    iii.            Setiap orang harus terlibat dalam aktiviti ini.
    iv.            Guru memberikan bahan pembentangan seperti kertas sebak, marker dan juga pelekat untuk sesi pembentangan.


Fasa 3 : Kerja kumpulan
20 Minit
Guru memantau dan membantu usaha pelajar

        i.            Aktiviti kumpulan ini dilaksanakan dalam 15 minit seperti yang telah dinyatakan sebelum ini.
      ii.            Murid perlu memastikan bahawa terdapatnya bahagian tema, persoalan, latar, gaya bahasa, watak dan perwatakan, nilai dan juga pengajaran.



Fasa 4 : Penilaian
45 Minit
Setiap individu terlibat

        i.            Murid diberikan masa sebanyak 15 minit setiap kumpulan untuk menjalankan sesi pembentangan.
      ii.            Guru menyerahkan 3 jenis peta minda kepada murid dan meminta murid mencatatkan secara ringkas akan isi pembentangan yang telah dilaksanakan oleh rakan mereka.
    iii.            Guru akan membuka peluang kepada audiens (murid) untuk menyoal rakan pembentang jika berlakunya kekeliruan.



Penutup Kognitif
3 Minit

         i.            Murid secara sukarela menyatakan isi pembelajaran yang telah mereka perolehi.
       ii.            Guru mengulas semula isi pembelajaran.
     iii.            Guru meminta murid melaksanakan latihan soalan kefahaman daripada buku Gajet A.


Refleksi :

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________



No comments:

Post a Comment