Thursday 23 October 2014

RPH KARANGAN KONSTRUK W9 Kesan - kesan Pembakaran Terbuka

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
( MODEL KONSTRUKTIVISME )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Bumi
Bilangan Pelajar          :           27 Orang
Tarikh                          :           27 Ogos 2014
Masa                            :           8.10 – 9.30 pagi
Tema                           :           Warisan Bangsa
Tajuk                           :           Kesan – kesan Pembakaran Terbuka
Genre                          :           Karangan Bahagian A
Model                          :           Konstruktivisme
Bidang                        :           Maklumat

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu

HPK
8.6                   Menilai secara keseluruhan sesuatu maklumat dengan memberikan alasan yang kukuh.


ARAS 1 (viii)
Mengemukakan pernyataan berdasarkan hipotesis dan premis yang dibuat untuk membuat kesimpulan.


Fasa
Objektif Fasa
Set Induksi :
Murid dapat menjana idea dengan meneka topik pembelajaran hari ini berpandukan kostume yang dipakai oleh guru ketika sesi set induksi
Fasa 1 :

Murid dapat memahami kehendak soalan dan mengetahui tujuan pembelajaran pada hari ini.
Fasa 2 :

Murid dapat membentuk tiga buah kumpulan berpandukan arahan guru. Murid dapat memahami arahan guru dan kehendak guru bagi sesi perbincangan berkumpulan.
Fasa 3 :

Murid dapat membentangkan isi karangan yang telah dibincangkan dengan ahli kumpulan. Seterusnya dapat meningkatkan keyakinan diri bercakap dihadapan kelas serta mendapatkan bantuan guru berkenaan teknik pengembangan isi.
Fasa 4 :
Murid dapat menyusun isi bersama huraian yang sesuai mengikut koheren dan kohesinya.
Penutup :
Murid dapat mengetahui isi dan topik pembelajaran hari ini. Murid dapat membina karangan bahagian A bermula daripada bahagian pendahuluan.

Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat menulis karangan bahagian A bertajuk kesan – kesan pembakaran secara terbuka yang panjangnya kira – kira  200 – 250 patah perkataan.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis, merujuk kamus dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            : 
Nilai murni                              :   Bekerjasama, bertanggungjawab, berdikari,
Ilmu                                         :   Geografi dan Kemasyarakatan

Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran menjana idea, berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                                                i.            Murid mengetahui tentang isu pembakaran terbuka yang pernah terjadi di Malaysia
                                                                              ii.            Murid mengetahui punca – pnca berlakunya pembakaran terbuka.
Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Lembaran Kerja
    iii.            Lembaran Soalan
    iv.            Topeng jerebu
      v.            Replika pemadam api
    vi.            Kotak papan kerja
  vii.            Marker
viii.            Kertas sebak

Fasa/Isi pembelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Set Induksi
5 ( minit )

Menarik minat pelajar












        i.            Guru mewujudkan kesediaan murid.
      ii.            Guru memasuki kelas dengan mengenakan topeng pelindung jerebu dan replika pemadam api.
    iii.            Guru meminta seorang murid berdiri dan mewakili kelas untuk meneka topik pembelajaran hari ini.
    iv.            Guru memberikan sedikit motivasi sebelum menjelaskan topik pembelajaran yang bakal dipelajari hari ini.


Fasa 1 : Orientasi
( 15 minit )

Menetapkan hala tuju pembelajaran



        i.            Guru memberikan lembaran soalan karangan bahagian A kepada murid.
      ii.            Guru meminta seorang murid membacakan pernyataan yang terdapat dalam helaian soalan tersebut.
    iii.            Guru meminta murid lain mengulang semula kehendak soalan dengan mencatatkan isi tersebut pada bahagian kotak – kotak papan kerja yang telah dibina oleh guru.



Fasa 2 : Pencetusan idea
( 15 minit )

Pelajar bertukar-tukar pengalaman dan menambah pengetahuan
sedia ada




        i.            Guru meminta murid membentuk 3 buah kumpulan.
      ii.            Kumpulan isi 1 akan mencambah idea berkenaan isi pertama yang telah dinyatakan dalam helaian soalan, dan begitulah seterusnya.
    iii.            Guru memberikan murid kertas sebak untuk menulis ayat topik, ayat huraian, ayat contoh dan kesimpulan kecil.



Fasa 3 : Penstrukturan semula
( 20 minit )

Menyusun semula
pengetahuan hasil percampuran idea lama dengan idea baru

Membentuk skema pengalaman baharu




        i.            Guru meminta seorang wakil kumpulan membentangkan perkembangan isi yang telah mereka laksanakan.
      ii.            Guru membantu memperbaiki kelemahan yang terdapat dalam yat pada perenggan yang telah dibentangkan.
    iii.            Setiap kumpulan diberikan masa selama 5 – 7 Minit untuk membentangkan isi yang telah dikembangkan.





Fasa 4 : Aplikasi idea
 ( 20 minit )

Melaksanakan tugasan dalam situasi



        i.            Setelah sesi pembentangan dijalankan, guru meminta murid membuat satu perenggan pendahuluan tentang kesna – kesan pembakaran secara terbuka.
      ii.            Kemudian guru memilih beberapa orang murid untuk membacakan contoh pendahuluan yang telah disiapkan.
    iii.            Guru kemudiannya meminta murid menyalin isi yang telah dibentangkan sebentar tadi pada peta minda yang diberikan.



Penutup Kognitif
( 5 minit )

Membuat rumusan dan menggabungkan pengetahuan sedia ada pelajar dengan pengetahuan yang baru diterima.



        i.            Murid secara sukarela diminta untuk menyatakan topik pembelajaran pada hari ini.
      ii.            Guru memberikan sedikit motivasi tentang langkah – langkah untuk mencegah daripada berlakunya pembakaran terbuka.
    iii.            Guru meminta murid menyelesaikan karangan tersebut di rumah.




Refleksi : ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

                                                                                                                                   

1 comment: