Thursday 23 October 2014

RPH KARANGAN KONSTRUK W7 Langkah – langkah yang dapat membangkitkan minat remaja untuk melibatkan diri dalam bidang ketenteraan.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
( MODEL KONSTRUKTIVISME )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Bumi
Bilangan Pelajar          :           27 Orang
Tarikh                          :           10 September 2014
Masa                            :           8.10 – 9.30 pagi
Tema                           :           Minggu Kerjaya
Tajuk                           :           Langkah – langkah yang dapat membangkitkan minat remaja                                               untuk melibatkan diri dalam bidang ketenteraan.
Genre                          :           Karangan
Model                          :           Konstruktivisme
Bidang                        :           Maklumat

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.

HPK
       7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama dan isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton.


Aras 2 ( ii )
Berkongsi idea yang bernas dengan menokok tambah dan mengukuhkan idea dengan menggunakan variasi ayat yang gramatis dan jelas maksudnya.

Fasa
Objektif Fasa
Set Induksi :

Fasa 1 :


Fasa 2 :


Fasa 3 :


Fasa 4 :


Penutup :



Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat menulis sebuah karangan berkenaan langkah – langkah yang dapat membangkitkan minat remaja untuk melibatkan diri dalam bidang ketenteraan sepanjang 350 patah perkataan dan ke atas.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis, merujuk kamus dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            : 
Nilai murni                              :   Bekerjasama, bertanggungjawab, berdikari
Ilmu                                         :   Keselamatan, ketenteraan.

Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran menjana idea, berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                                                i.            Murid mengetahui tentang tentera di Malaysia.
                                                                              ii.            Murid pernah melihat pertunjukkan ketenteraan di televisyen dan juga ketika perarakan kemerdekaan.
Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Topi tentera
    iii.            Lembaran Kerja
    iv.            Marker
      v.            Kertas sebak

Fasa/Isi pembelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Set Induksi
5 ( minit )

Menarik minat pelajar












        i.            Guru mewujudkan kesediaan murid.
      ii.            Guru mengenakan topi ala tentera sebagai simbolik kepada pengajaran hari ini.
    iii.            Guru menyoal sama ada murid pernah menonton pertunjukkan ketenteraan secara langsung atau sekadar menonton di kaca televisyen.
    iv.            Guru meminta murid menjelaskan antara peristiwa hitam yang pernah melanda Malaysia :
-          13 Mei
-          Lahad Datu
-          Kehilangan kapal terbang MH370 dan terhempasnya MH17
      v.            Guru meminta murid beragama Islam membaca surah Al Fatihah, dan murid berbangsa lain untuk bertafakur mengenang jasa pejuang negara dan juga perginya rakyat Malaysia atas kehilangan MH370 dan MH17.
    vi.            Guru menjelaskan topik pembelajaran pada hari ini.


Fasa 1 : Orientasi
( 15 minit )

Menetapkan hala tuju pembelajaran



        i.            Guru memberikan sedikit pendedahan berkenaan ketenteraan.
      ii.            Guru menggunakan teknik bercerita untuk membangkitkan sedikit motivasi kepada murid agar sentiasa mengenang jasa wira negara.
    iii.            Guru menceritakan pengalaman ketika menyertai Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).
    iv.            Guru meminta murid menyalin soalan karangan yang bakal dilaksanakan.
      v.            Kemudian guru meminta seorang murid membaca soalan tersebut
    vi.            Kemudian meminta murid lain untuk menjelaskan kehendak soalan.


Fasa 2 : Pencetusan idea
( 15 minit )

Pelajar bertukar-tukar pengalaman dan menambah pengetahuan
sedia ada




        i.            Guru dan murid melaksanakan aktiviti sumbang saran berkenaan tajuk pembelajaran pada hari tersebut.
      ii.            Guru meminta murid secara sukarela menjelaskan isi yang diperlukan dalam mencari langkah – langkah yang dapat membangkitkan minat remaja untuk melibatkan diri dalam bidang ketenteraan.
-          Kerajaan menyediakan insentif yang berpatutan dengan pengorbanan tentera.
-          Minat dalam bidang ketenteraan dipupuk sejak kecil – ( pihak sekolah menggalakkan murid menyertai Pasukan Kadet Remaja dan Pasukan Kadet Bersatu Malaysia )
-          Kempen berkaitan dengan kelebihan menyertai bidang ketenteraan.Pameran khas tentang bidang ketenteraan.
-          Kementerian Pertahanan perlu beri pendedahan tentang kepentingan pasukan keselamatan kepada negara.
-          Bayaran persaraan kepada pesara tentera setimpal dengan pengorbanan dan perkhidmatan mereka sungguh pun mereka pencen awal ( kurang dari 21 tahun ).
    iii.            Murid diminta secara sukarela memberikan pandangan dan pendapat yang bersesuaian dengan topik pembelajaran.


Fasa 3 : Penstrukturan semula
( 20 minit )

Menyusun semula
pengetahuan hasil percampuran idea lama dengan idea baru

Membentuk skema pengalaman baharu




        i.            Idea dan maklumat tentang langkah – langkah yang dapat membangkitkan minat remaja untuk melibatkan diri dalam bidang ketenteraan dibahagikan mengikut kumpulan.
-          Alpha ( merah )
-          Bravo ( biru )
-          Charlie ( kuning )
-          Delta ( hijau )
      ii.            Setiap kumpulan diberikan tugasan mengikut isi yang telah dibincangkan untuk melengkapkan ayat topik, huraian, contoh dan juga kesimpulan kecil.






Fasa 4 : Aplikasi idea
 ( 20 minit )

Melaksanakan tugasan dalam situasi



        i.            Ketua kumpulan perlu membentangkan isi yang telah dikembangkan di hadapan kelas.
      ii.            Setiap kumpulan diberi masa 5 minit untuk membentangkan isi masing – masing.
    iii.            Guru akan memberikan bantuan klinikal untuk membaiki ayat dan huraian yang telah dibentangkan.
    iv.            Murid lain pula diminta untuk mencatatkan isi pada lembaran kerja yang telah diberikan.


Penutup Kognitif
( 5 minit )

Membuat rumusan dan menggabungkan pengetahuan sedia ada pelajar dengan pengetahuan yang baru diterima.



        i.            Guru meminta murid secara sukarela mengulang semula input yang telah diperolehi pada sesi pengajaran dan pembelajaran tersebut.
      ii.            Guru meminta murid melaksanakan tugasan menulis karangan pada peringkat pendahuluan sahaja berkenaan langkah – langkah yang dapat membangkitkan minat remaja untuk melibatkan diri dalam bidang ketenteraan.



Refleksi : __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
                                                                                                                                  



No comments:

Post a Comment