Thursday 23 October 2014

RPH KOMSAS W9 4ZUHRAH Biarkan Samudera dan Melissa

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
 ( MODEL KOPERATIF )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Zuhrah
Bilangan Pelajar          :           25 Orang
Tarikh                          :           25 September 2014
Masa                            :           9.00 – 10.20 pagi
Tema                           :           Warisan Bangsa
Tajuk                           :           Biarkan Samudera dan Melissa.
Genre                          :           KOMSAS
Model                          :           Koperatif
Bidang                        :           Estetik

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

HPK
10.6  Mengulas karya sastera dariaspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

ARAS 2 (i)
Membanding beza watak dan perwatakan dan latar dalam karya yang sama atau pun berlainan.

Fasa
Objekif Fasa
Set Induksi
Murid dapat mengetahui topik pembelajaran KOMSAS pada hari ini.
Fasa 1 : Memberitahu

Murid dapat menyatakan sinopsis berkenaan cerpen Mellisa dan Biarkan Samudera yang telah dibaca.
Fasa 2 : Transisi

Murid dapat memahami dengan jelas akan aktiviti yang bakal dijalankan hasil daripada penerangan yang dilaksanakan oleh guru.
Fasa 3 : Kerja Kumpulan
Murid dapat menyenaraikan dan berbincang akan tema, persoalan, watak dan perwatakan, latar, gaya bahasa, nilai dan pengajaran berdasarkan cerpen yang telah dikaji menggunakan teknik jigsaw II ( Juru )
Fasa 4 : Penilaian

Murid dapat membanding beza tema, persoalan, watak dan perwatakan, latar, gaya bahasa, nilai dan pengajaran antara kedua – dua drama.
Penutup :
Murid memperolehi maklumat yang sewajarnya dan boleh menyatakan semula maklumat yang diperolehi berdasarkan pembelajaran daripada kedua – dua cerpen tersebut.

Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat membandingkan tema dan persoalan, watak dan perwatakan, latar, gaya bahasa dan nilai dan pengajaran dalam bentuk peta banding daripada cerpen Mellisa dan Biarkan Samudera.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            : 
Nilai murni                              :   Bekerjasama, keberanian, keyakinan
Ilmu                                         :   Kesusasteraan Melayu dan pendidikan moal

Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran menjana idea, kemahiran menganalisis, kemahiran menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                                                i.            Murid telah pun membaca cerpen Biarkan Samudera dan Melissa.

Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Lembaran Kerja ( Peta minda (2), peta banding )
    iii.            Polisterin elemen KOMSAS
    iv.            Buku Gajet A
      v.            Kertas Sebak ( x2 )
    vi.            Marker


Fasa & Objektif Fasa
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Cacatan
Set Induksi
3 Minit

        i.            Guru mewujudkan kesediaan murid.
      ii.            Guru menampalkan kertas sebak untuk permainan perkataan tersembunyi.
    iii.            Dua orang murid dipilih untuk mnyelesaikan aktiviti CARI PERKATAAN TERSEMBUNYI.
    iv.            Setelah itu, murid diminta untuk meneka topik pembelajaran pada hari ini.
      v.            Guu kemudiannya menyatakan topik pembelajaran hari ini iaitu berkenaan cerpen Biarkan Samudera dan Mellisa.



Fasa 1 : Memberitahu
5 Minit
Pengenalan dan pembinaan isi kandungan


        i.            Guru memanggil seorang murid untuk menceritakan sinopsis cerpen Biarkan Samudera.
      ii.            Guru bertanyakan murid berkenaan beza antara maksud :
-          Lautan
-          Samudera
    iii.            Guru mencatatkan ringkasan cerita tersebut pada bahagian kiri papan hitam.

Sinopsis



    iv.            Guru kemudiannya menjelaskan bahagian yang bakal dicari dalam aktiviti cerpen Biarkan Samudera ini iaitu :-
-          Tema/Persoalan
-          Watak perwatakan
-          Latar
-          Nilai dan gaya bahasa
-          Pengajaran


Fasa 2 : Transisi
2 Minit
Guru menjelaskan bagaimana kumpulan boleh berfungsi

        i.            Guru membahagikan murid kepada 5 kumpulan.
      ii.            Guru membahagikan murid menggunakan warna kertas manila yang berbeza.
    iii.            Teknik pembelajaran kali ini adalah dinamakan teknik jigsaw II.
    iv.            Guru menjelaskan bahawa, setiap orang murid di dalam kumpulan tersebut akan mendapat sampul surat.
      v.            Terdapat 5 bahagian penting KOMSAS dalam sampul surat tersebut.
    vi.            Setiap orang murid perlu mencabutnya dan menjadi ’juru’dalam subunit sesuatu topik.
  vii.            Setiap orang murid atau ’juru’ diberikan masa untuk membaca dan mengumpul maklumat.
viii.            Seterusnya, selepas 5 Minit, akan berlangsungnya aktiviti soalan jawab di mana, setiap’juru’ akan bergilir – gilir menjelaskan ilmu mereka, dan manakala murid yang lain dalam kumpulan tersebut akan mencatatkan bahgian yang sedang dibincangkan dalam peta minda yang diberikan.


Fasa 3 : Kerja kumpulan
15 Minit
Guru memantau dan membantu usaha pelajar

        i.            Guru kemudiannya memantau dan memberikan masa yang sesuai kepada murid untuk melaksanakan sesi membaca dan menyerap maklumat.
      ii.            Guru juga akan memaklumkan bahawa masa untuk perbincangan boleh dimulakan.


Fasa 4 : Penilaian
15 Minit
Setiap individu terlibat















        i.            Kemudian, guru akan meminta seorang wakil daripada setiap kumpulan untuk membentangkan ilmu atau perkara yang telah mereka perolehi sebagai guru.
      ii.            Guru meminta murid – murid mengajukan soalan kepada ’juru’ pilihan tersebut.
    iii.            ’Juru’ pilihan perlu membentangkan menggunakan peta minda yang disediakan pada kertas sebak yang ditampalkan pada papan putih.
                                     







Melissa :
                 
Fasa 1 : Memberitahu
1 Minit
Pengenalan dan pembinaan isi kandungan


         i.            Guru menjelaskan sesi pembelajaran kedua berkenaan cerpen Melissa.
       ii.            Murid kedua diminta untuk menyatakan sinopsis cerpen tersebut.

Fasa 2 : Transisi
1 Minit
Guru menjelaskan bagaimana kumpulan boleh berfungsi

        i.            Guru menjelaskan aktiviti yang sama perlu dilaksanakan oleh setiap kumpulan.
      ii.            Guru juga menjelaskan aktiviti banding beza yang dijalankan pada fasa penilaian.
    iii.            Guru kemudiannya menjelaskan bahagian yang bakal dicari dalam aktiviti cerpen Melissa iaitu:-
-          Tema/Persoalan
-          Watak perwatakan
-          Latar
-          Nilai dan gaya bahasa
-          Pengajaran

Fasa 3 : Kerja kumpulan
15 Minit
Guru memantau dan membantu usaha pelajar


        i.            Aktiviti mengaplikasikan proses pembelajaran pada cerpen Biarkan Samudera pula diulang semula pada cerpen Melissa.
      ii.            Sesi pembentangan mengikut bahagian ‘juru’ juga dilaksanakan.

Fasa 4 : Penilaian
20 Minit
Setiap individu terlibat




        i.            Pada bahagian ini, guru mencantumkan kerja kumpulan murid kepada 2 bahagian.
      ii.            Guru menampalkan BBM dan menggunakan konsep banding beza di mana setiap bahagian KOMSAS dalam cerpen Biarkan Samudera dan Melissa.
    iii.            Setiap komponen kesusasteraan ini dibandingkan satu persatu bagi memudahkan murid mencerap ilmu yang telah mereka perolehi dan mengulang kajinya semula secara lebih sistematik.
    iv.            Dalam aktiviti banding beza ini, guru turut menyelitkan unsur tatabahasa dengan meminta murid menyatakan kata adjektif yang sesuai untuk watak utama dalam cerpen Biarkan Samudera dan Melissa.
      v.            Setiap perbincangan yang dijalankan sering dengan respon murid dalam melengkapkan lagi ruangan banding beza tersebut.

Penutup  Kognitif :
3 Minit
         i.            Guru kemudinnya meminta wakil murid menyatakan isi pembelajaran pada hari ini.
       ii.            Guru mengulas kedua – dua cerpen yang telah dibincangkan dan memberikan sedikit pandangan tentang sesi pembentangan pada hari ini.
     iii.            Murid diminta untuk melengkapkan peta minda mereka dan menampalnya dalam buku latihan.


Refleksi :


______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

No comments:

Post a Comment