Thursday 23 October 2014

RPH RUMUSAN KWLH W9 KEMUSNAHAN HUTAN

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
( MODEL KWLH )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Zuhrah
Bilangan Pelajar          :           25 Orang
Tarikh                          :           24 September 2014
Masa                            :           9.30  – 10.10 pagi
 Tema                          :           Warisan Bangsa
Tajuk                           :           Kemusnahan Hutan
Genre                          :           Rumusan
Model                          :           KWLH
Bidang                        :           Maklumat

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca, dan ditonton.

HPK
         7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama dan isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca, ditonton.



ARAS 1 ( I )
Mendengar dan mengemukakan persoalan pokok, isi penting dan kurang penting dalam pelbagai

Fasa
Objektif fasa
Set Induksi :
Murid dapat menjana idea berkenaan topik yang bakal mereka pelajari pada hari ini.
Fasa 1 ( K ) :

Murid dapat menyenaraikan informasi atau maklumat yang diperolehi dalam ruangan K.
Fasa 2 ( W ) :

Murid mengetahui tugasan dan kehendak soalan yang bakal dilaksanakan dan mencatatkannya dalam ruangan W.
Fasa 3 ( L ) :

Murid dapat melaksanakan aktiviti dengan baik dan menyenaraikan isi tersurat dan isi tersirat pada ruangan L hasil daripada perbincangan bersama – sama rakan sekelas dan guru.
Fasa 4 ( H ) :

Murid dapat memberikan idea berkenaan sumber lain yang boleh membantu mereka dalam mengesan isi tersirat berkenaan langkah – langkah pemuliharaan hutan dan mencatatkannya pada ruangan H.
Penutup :
Murid dapat merumuskan isi pembelajaran.

Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat menulis isi tersurat dan isi tersirat dalam bentuk peta minda KWLH berkenaan musibah – musibah yang berpunca daripada kemusnahan hutan.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            : 
Nilai murni                              :   Bertanggungjawab, berkeyakinan, berani
Ilmu                                         :   Geografi
Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran menjana idea, berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                                                i.            Murid mengetahui tentang isu semasa berkenaan kesan yang berlaku akibat kemusnahan hutan
                                                                              ii.            Murid mengetahui cara untuk mengesan isi tersurat.

Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Lembaran Kerja ( Petikan, Peta KWLH )
    iii.            Replika hutan
    iv.            Peta Pokok
      v.            Papan kehendak soalan
    vi.            Kertas sebak format penulisan rumusan
  vii.            Marker


Fasa & Objektif Fasa
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Set Induksi
5 Minit

        i.            Guru mewujudkan kesediaan murid
      ii.            Guru bertanya khabar
    iii.            Guru mencungkil pandangan murid melalui teknik penyoalan.
-          Mengapakah kebelakangan ini cuaca di negara kita semakin panas?
    iv.            Guru menunjukkan sebuah replika hutan, guru menunjukkan demonstrasi dengan mencabut pokok – pokok yang terdapat pada replika tersebut.
-          Murid di berikan peluang mencabut pokok tersebut.
      v.            Guru bertanyakan soalan :
-          Apakah kata kerja yang sesuai dengan aktiviti yang rakan kamu sedang jalankan?
    vi.            Kemudian guru menjelaskan akan topik pembelajaran pada hari ini berkenaan dengan tajuk Kemusnahan Hutan.


Fasa 1 : K – Apakah yang diketahui oleh pelajar tentang tajuk teks yang akan dibaca?
4 Minit

Pelajar mencuba menyatakan pengetahuan mereka tentang tajuk teks yang akan dibaca berdasarkan pengetahuan sedia ada mereka.

        i.            Guru memberikan murid helaian petikan dan juga lembaran kerja KWLH.
      ii.            Murid diminta untuk meneka tajuk utama berkenaan teks tersebut.
    iii.            Guru membuka soalan kepada murid dan meminta murid secara sukarela menjawab soalan yang diajukan.
-          Pada pendapat kamu apakah punca – punca kemusnahan hutan?
-          Pernahkah kamu melihat aktiviti penebangan hutan yang berleluasa?
    iv.            Seterusnya murid diminta untuk mencatatkan maklumat yang dinyatakan oleh rakan mereka ke dalam ruangan K.


Fasa 2: W – Apakah maklumat yang hendak dicari dari teks yang akan dibaca?
10 Minit

Pelajar membuat penyenaraian maklumat yang ingin dicari dalam teks yang akan dibaca berdasarkan telahan mereka terhadap tajuk teks tersebut.

        i.            Guru kemudiannya meminta seorang lagi murid secara sukarela membaca soalan daripada petikan yang diberikan.
      ii.            Seterusnya, murid lain dipilih secara rawak untuk menyatakan semula kehendak soalan dan murid tersebut perlu menampalkan papan kehendak soalan pada bahagian pokok peta.
    iii.            Guru seterusnya menerangkan berkenaan format menulis rumusan yang baik.
    iv.            Guru seterusnya menerangkan berkenaan format menulis rumusan yang baik.
      v.            Setelah itu, setiap orang murid perlu mencatatkan kehendak soalan tersebut pada ruangan W.



Fasa 3: L – Apakah yang telah dipelajari oleh mereka daripada teks yang dibaca?
14 Minit

  • Pelajar membaca teks secara teliti.
  • Pelajar mencuba mendapatkan maklumat yang telah tersenarai dalam Fasa 2.
  • Pelajar menyenaraikan semula maklumat yang tidak dapat diperoleh dalam teks yang dibaca.

         i.            Guru meminta 2 orang murid secara sukarela membacakan petikan yang diberikan.
( Guru menampalkan BBM pada papan putih )

       ii.            Murid lain pula ditugaskan untuk mengesan isi tersurat dan menggariskan isi tersurat tersebut.
     iii.            Kemudian, guru membangkitkan pengetahuan tatabahasa murid dengan mengajukan beberapa maksud istilah dan maksud peribahasa yang terdapat di dalam petikan yang dibaca oleh rakan mereka.
-          Pemuliharaan
-          Gondol
-          Tragedi
-          Lestari
-          Padang jarak, padang tekukur
     iv.            Setelah itu, 6 orang murid dipilih untuk mencatatkan isi tersurat yang mereka perolehi pada papan putih.
       v.            Seorang murid pula secara sukarela diminta untuk menjana sebuah pendahuluan ringkas berkenaan tajuk rumusan dan mencatatkannya pada papan putih.
     vi.            Guru menjelaskan penggunaan penanda wacana dalam menjadikan ayat demi ayat itu memiliki kesinambungan yang baik.
-          Seterusnya, walaupun, selain itu, natijahnya, akibatnya, juga, oleh sebab itu, dan hal ini demikian kerana.
   vii.            Guru dan murid kemudiannya melaksanakan perbincangan berkenaan isi tersirat iaitu berkenaan langkah – langkah pemuliharaan hutan.
-          Penghutanan semula : Pokok jati, pain ditanam di kawasan yang telah dibalak. Pokok ini matang dan boleh ditebang dalam masa 10 – 15 tahun.
-          Ladang hutan : Kerjasama daripada pihak kerajaan atau pun swasta. Pokok yang ditanam adalah pokok yang tahan daripada serangan penyakit.
-          Pengurusan lestari : Pokok yang matang sahaja ditebang. Rawatan silvikultur.


Fasa 4: H – Bagaimanakah  maklumat yang belum terjawab dapat diperoleh
4 Minit

  • Pelajar mencadangkan sumber lain untuk mendapatkan maklumat yang dicari.
  • Pelajar mencuba mencari sumber lain untuk mendapatkan maklumat yang belum diperoleh.

        i.            Seterusnya, guru memperkenalkan teknik SAM untuk membina penutup yang ringkas dan padat bagi rumusan yang telah dihasilkan.
      ii.            Murid diminta mencatatkan teknik menulis penutup tersebut pada ruangan H.
    iii.            Guru kemudiannya menggunakan teknik menyoal murid berkenaan :-
-          Selain daripada membaca petikan ini, dari manakah lagi sumber yang kamu boleh gunakan untuk mengesan isi tersirat tambahan yang lain?
    iv.            Guru meminta murid mencatatkan sumber yang dijelaskan oleh rakan mereka di dalam ruangan H.

Penutup Kognitif :
3 Minit

        i.            Guru meminta murid merumuskan pembelajaran hari ini.
      ii.            Guru memberikan motivasi kepada murid berkenaan pemeliharaan hutan.
-          Janganlah suatu hari nanti kita tinggal di kawasan hutan konkrit.
    iii.            Guru merumuskan pembelajaran pada hari ini dan meminta murid membina rumusan penuh dan menjawab soalan pemahaman yang diberikan.



Refleksi :

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________



4 comments:

  1. nice kak syazza!!
    terima kasih banyak membantu :)

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. K - knowledge (pengetahuan yg diketahui berdasarkan topik)
      W - what i want to know (apa maklumat yg ingin dicari)
      L - what ive learned (apa maklumat yg diperolehi)
      H - How to get more information (bagaimana cara lain utk mendapatkan maklumat tambahan)

      Delete
  3. Pandai cg buat nii sangat menolong , terima kasih

    ReplyDelete