Rancangan
Pengajaran Harian ( Model Konstruktivisme )
Nama : Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli D 20111047479
Tingkatan : 4 Bumi
Bilangan Pelajar : 27
Orang
Tarikh : 24
Julai 2014
Masa : 8.20 pagi – 9.00 pagi
Tema : Kemasyarakatan
Tajuk : Kosa Kata
Genre : Tatabahasa
Model : Konstruktivisme
Bidang : Maklumat
Hasil
Pembelajaran
Hasil Pembelajaran
|
Huraian Hasil Pembelajaran
|
HPU
9.0 Menyampaikan
maklumat untuk tujuan tertentu
HPK
9.1
Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa, dan ayat yang
tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif
|
ARAS
1 ( i )
Menentukan kata,
istilah. Frasa, rangkai kata, pepatah dan pelbagai ragam ayat yang sesuai
untuk menyampaikan maklumat.
|
Objektif
Pengajaran dan Pembelajaran :
Pada akhir pengajaran
dan pembelajaran, murid dapat :
1. Murid dapat
memahami kosa kata baharu.
2. Murid dapat
memahami dapat membina ayat menggunakan kosa kata yang telah dipelajari.
Kemahiran
Bahasa : Membaca, menulis dan mendengar.
Sistem
Bahasa : Frasa dan
istilah.
Pengisian
Kurikulum : Ilmu tatabahasa, dan sosial.
Nilai Murni : Berdikari, kerjasama, dan
bertanggungjawab.
Ilmu : Sosial dan kemasyarakatan.
KBAT
( Kemahiran Berfikir ) : Mengelaskan dan mencetuskan idea.
Kemahiran
Bernilai Tambah : Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait
dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan
sedia ada murid :
1. Murid boleh menulis ayat mengikut subjek dan
predikatnya.
2. Murid mengetahui makna frasa.
3. Murid boleh membina ayat mudah menggunakan frasa yang
disediakan.
Alat
dan bahan bantu mengajar :
i.
Marker
ii.
Buku soalan
KBKK
: Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta). Murid dan guru menjana idea.
Fasa/ Isi pengajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Strategi P & P
|
Set
Induksi
(
5 Minit )
Menarik minat pelajar
i.
Apakah yang ada dalam tatatingkat
tatabahasa?
|
i.
Guru mewujudkan kesediaan murid.
ii.
Guru menyatakan topik
pembelajaran hari ini.
|
ABM/BBM :
i.
Marker
KBKK
:
i. Kemahiran berfikir secara
kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
- Murid dan guru menjana
idea.
Nilai :
i.
Bertanggungjawab
ii.
Bekerjasama
KB :
Kemahiran berfikir secara
kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
|
Fasa 1 : Orientasi
( 5 Minit )
Menetapkan
hala tuju pembelajaran
|
i.
Guru meminta murid menyemak buku
soalan muka surat 112.
ii.
Guru menjelaskan tentang maksud
perkataan yang terdapat dalam soalan latihan.
|
ABM/BBM :
i.
Marker
ii.
Buku latihan
KBKK :
i. Kemahiran berfikir secara
kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
- Murid dan guru menjana
idea.
Nilai :
i.
Bertanggungjawab
ii.
Bekerjasama
KB :
Kemahiran berfikir
secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
|
Fasa
2 : Pencetusan idea
(
5 minit )
Pelajar bertukar-tukar pengalaman dan menambah
pengetahuan
sedia ada
|
i.
Guru meminta murid menyatakan
maksud perkataan pertama dalam soalan mengikut pendapat masing – masing.
ii.
Guru meminta pelajar menjelaskan jawapan
yang mereka perolehi.
iii.
Guru mendapatkan pandangan murid
lain berkenaan jawapan sahabat mereka sebentar tadi.
|
ABM/BBM :
i.
Marker
ii.
Buku latihan
KBKK :
i. Kemahiran berfikir secara kritis
(menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
- Murid dan guru menjana
idea.
Nilai :
i.
Bertanggungjawab
ii.
Bekerjasama
KB :
Kemahiran berfikir
secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
|
Fasa 3 : Penstrukturan
semula
( 10 minit )
Menyusun
semula
pengetahuan
hasil percampuran idea lama dengan idea baru
Membentuk
skema pengalaman baharu
|
i.
Murid diminta untuk membina ayat berdasarkan
perkataan yang telah mereka ketahui maksudnya.
ii.
Guru kemudiannya mengadakan sesi
perbincangan maksud perkataan yang lain secara berpandu dan terbimbing.
|
ABM/BBM :
i.
Marker
ii.
Buku latihan
KBKK :
i. Kemahiran berfikir secara
kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
- Murid dan guru menjana
idea.
Nilai :
i.
Bertanggungjawab
ii.
Bekerjasama
KB :
Kemahiran berfikir
secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
|
Fasa 4 : Aplikasi idea
( 10 minit )
Melaksanakan
tugasan dalam situasi
|
i.
Guru membimbing murid membina
ayat berdasarkan perkataan yang telah difahami maknanya.
ii.
Kemudian, murid diminta untuk
membina sendiri ayat berdasarkan perkataan yang dinyatakan dalam soalan
tersebut.
iii.
Guru memantau teknik murid
membina ayat.
|
ABM/BBM :
i.
Marker
ii.
Buku latihan
KBKK :
i.
Kemahiran berfikir
secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
- Murid dan guru menjana
idea.
Nilai :
i.
Bertanggungjawab
ii.
Bekerjasama
KB :
Kemahiran berfikir
secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
|
Penutup : Penutup Kognitif
( 5 minit )
Membuat rumusan dan menggabungkan pengetahuan sedia ada pelajar dengan
pengetahuan yang baru diterima.
|
Murid diminta membuat rumusan berkenaan pembelajaran
tatabahasa pada hari tersebut.
Penutup kognitif :
-
Guru membuat rumusan terhadap isi pengajaran.
-
Guru meminta murid menyiapkan latihan yang diberikan.
-
Guru memberikan motivasi kepada murid.
|
ABM/BBM :
i.
Marker
ii.
Buku soalan
KBKK :
i.
Kemahiran
berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
- Murid dan guru menjana
idea.
Nilai :
i.
Bertanggungjawab
ii.
Bekerjasama
|
Refleksi
:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment