Thursday 23 October 2014

RPH TATABAHASA KONSTRUK W2

Rancangan Pengajaran Harian ( Model Konstruktivisme )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Bumi
Bilangan Pelajar          :           27 Orang
Tarikh                          :           24  Julai 2014
Masa                            :           8.20 pagi – 9.00 pagi
 Tema                          :           Kemasyarakatan
Tajuk                           :           Kosa Kata
Genre                          :           Tatabahasa
Model                          :           Konstruktivisme
Bidang                        :           Maklumat

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu

HPK
       9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa, dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif




ARAS 1 ( i )
Menentukan kata, istilah. Frasa, rangkai kata, pepatah dan pelbagai ragam ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

Objektif Pengajaran dan Pembelajaran :

Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat :
            1.  Murid dapat memahami kosa kata baharu.
            2.  Murid dapat memahami dapat membina ayat menggunakan kosa kata yang telah           dipelajari.

Kemahiran Bahasa               :           Membaca, menulis dan mendengar.
Sistem Bahasa                        :           Frasa dan istilah.
Pengisian Kurikulum            :           Ilmu tatabahasa, dan sosial.
Nilai Murni                              :           Berdikari, kerjasama, dan bertanggungjawab.
Ilmu                                         :           Sosial dan kemasyarakatan.
KBAT ( Kemahiran Berfikir )         :           Mengelaskan dan mencetuskan idea.
Kemahiran Bernilai Tambah           :           Kemahiran berfikir secara kreatif,                                                                                           menghubungkait dan kemahiran berfikir secara                                                                    kritis.
Pengetahuan sedia ada murid :

            1. Murid boleh menulis ayat mengikut subjek dan predikatnya.
            2. Murid mengetahui makna frasa.
            3. Murid boleh membina ayat mudah menggunakan frasa yang disediakan.

Alat dan bahan bantu mengajar :

        i.            Marker
      ii.            Buku soalan

KBKK                        : Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan                                  berdasarkan fakta). Murid dan guru menjana idea.

Fasa/ Isi pengajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Strategi P & P
Set Induksi
( 5 Minit )

Menarik minat pelajar

        i.            Apakah yang ada dalam tatatingkat tatabahasa?


        i.            Guru mewujudkan kesediaan murid.
      ii.            Guru menyatakan topik pembelajaran hari ini.



ABM/BBM :
        i.            Marker

KBKK :
i. Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
  - Murid dan guru menjana 
     idea.

Nilai :
        i.            Bertanggungjawab
      ii.            Bekerjasama

KB :
Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Fasa 1 : Orientasi
(  5 Minit )

Menetapkan hala tuju pembelajaran




        i.            Guru meminta murid menyemak buku soalan muka surat 112.
      ii.            Guru menjelaskan tentang maksud perkataan yang terdapat dalam soalan latihan.



ABM/BBM :
           i.            Marker
         ii.            Buku latihan

KBKK :
i. Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
  - Murid dan guru menjana 
     idea.

Nilai :
        i.            Bertanggungjawab
      ii.            Bekerjasama

KB :
Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.

Fasa 2 : Pencetusan idea
( 5 minit )

Pelajar bertukar-tukar pengalaman dan menambah pengetahuan
sedia ada


        i.            Guru meminta murid menyatakan maksud perkataan pertama dalam soalan mengikut pendapat masing – masing.
      ii.             Guru meminta pelajar menjelaskan jawapan yang mereka perolehi.
    iii.            Guru mendapatkan pandangan murid lain berkenaan jawapan sahabat mereka sebentar tadi.



ABM/BBM :
        i.            Marker
      ii.            Buku latihan

KBKK :
i. Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
  - Murid dan guru menjana 
     idea.

Nilai :
        i.            Bertanggungjawab
      ii.            Bekerjasama

KB :
Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.

Fasa 3 : Penstrukturan semula
( 10 minit )

Menyusun semula
pengetahuan hasil percampuran idea lama dengan idea baru

Membentuk skema pengalaman baharu



        i.            Murid diminta untuk membina ayat berdasarkan perkataan yang telah mereka ketahui maksudnya.
      ii.            Guru kemudiannya mengadakan sesi perbincangan maksud perkataan yang lain secara berpandu dan terbimbing.

ABM/BBM :
        i.            Marker
      ii.            Buku latihan

KBKK :
i. Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
  - Murid dan guru menjana 
     idea.

Nilai :
        i.            Bertanggungjawab
      ii.            Bekerjasama

KB :
Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.

Fasa 4 : Aplikasi idea
 ( 10 minit )

Melaksanakan tugasan dalam situasi



        i.            Guru membimbing murid membina ayat berdasarkan perkataan yang telah difahami maknanya.
      ii.            Kemudian, murid diminta untuk membina sendiri ayat berdasarkan perkataan yang dinyatakan dalam soalan tersebut.
    iii.            Guru memantau teknik murid membina ayat.



ABM/BBM :
        i.            Marker
      ii.            Buku latihan

KBKK :
        i.            Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
  - Murid dan guru menjana 
     idea.

Nilai :
        i.            Bertanggungjawab
      ii.            Bekerjasama

KB :
Kemahiran berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.

Penutup : Penutup Kognitif
( 5 minit )

Membuat rumusan dan menggabungkan pengetahuan sedia ada pelajar dengan pengetahuan yang baru diterima.


Murid diminta membuat rumusan berkenaan pembelajaran tatabahasa pada hari tersebut.

Penutup kognitif :
-          Guru membuat rumusan terhadap isi pengajaran.
-          Guru meminta murid menyiapkan latihan yang diberikan.
-          Guru memberikan motivasi kepada m­­urid.
ABM/BBM :
        i.            Marker
      ii.            Buku soalan

KBKK :
        i.            Kemahiran berfikir secara kritis (menganalisis - mengkaji keputusan berdasarkan fakta).
  - Murid dan guru menjana 
     idea.

Nilai :
        i.            Bertanggungjawab
      ii.            Bekerjasama



Refleksi :
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________










No comments:

Post a Comment