Thursday 23 October 2014

RPH KARANGAN KONSTRUK W10 Faedah - faedah menyertai kem bina semangat

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
( MODEL KONSTRUKTIVISME )

Nama                           :           Nur Syaffiqah Syazza Binti Azli        D 20111047479
Tingkatan                    :           4 Bumi
Bilangan Pelajar          :           27 Orang
Tarikh                          :           27 Ogos 2014
Masa                            :           8.10 – 9.30 pagi
Tema                           :           Warisan Bangsa
Tajuk                           :           Faedah – faedah menyertai Kem Bina Semangat
Genre                          :           Karangan Bahagian B
Model                          :           Konstruktivisme
Bidang                        :           Interpersonal

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran

HPU
1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.

HPK
           1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan.


ARAS 3 (ii)
Menggunakan ragam bahasa halus dalam perbualan dalam situasi formal atau yang melibatkan orang yang tidak dikenali.


Fasa
Objektif Fasa
Set Induksi :
Murid dapat memupuk keyakinan menceritakan pengalaman dan aktiviti yang dijalankan sepanjang cuti sekolah.
Fasa 1 :

Murid mengetahui akan tujuan dan kehendak soalan karangan tersebut.
Fasa 2 :

Murid dapat mengetahui format menulis karangan dan mendapat sedikit pengalaman berkenaan Kem Bina Semangat.
Fasa 3 :

Murid melaksanakan aktiviti secara bekerjasama dan bersatu padu bertujuan untuk menang.
Fasa 4 :

Murid dapat menjelaskan sendiri isi berdasarkan pengalaman diperolehi dalam aktiviti yang dijalankan. Kemudiannta murid dapat menyenaraikan isi utama dalam pelan PELINDUNG.
Penutup :
Murid dapat merumus pembelajaran pada hari ini.

Objektif                                  :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat menyenaraikan isi utama karangan berkenaan faedah – faedah menyertai Kem Bina Semangat anjuran pihak sekolah.
Kemahiran Bahasa               :  Mendengar, menulis, merujuk kamus dan bertutur.
Sistem Bahasa                        :  Kosa kata dan istilah.
Pengisian Kurikulum            : 
Nilai murni                              :   Bekerjasama, bertanggungjawab, berdikari, berkeyakinan
Ilmu                                         :   Sosial dan kemasyarakatan.

Kemahiran Bernilai Tambah           : Kemahiran menjana idea, berfikir secara kreatif, menghubungkait dan kemahiran berfikir secara kritis.
Pengetahuan sedia ada                     :
                                                                                i.            Murid mengetahui aktiviti yang pernah disertai dalam kem bina semangat.
                                                                              ii.            Murid pernah menyertai kem bina semangat yang dianjurkan oleh pihak sekolah.

Alat dan bahan bantu mengajar : 
        i.            Papan putih
      ii.            Lembaran Kerja ( PELINDUNG )
    iii.            Paku
    iv.            Telur
      v.            Kertas A4
    vi.            Marker
  vii.            Kertas sebak

Fasa/Isi pembelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Set Induksi
5 ( minit )

Menarik minat pelajar












        i.            Guru mewujudkan kesediaan murid.
      ii.            Guru bertanyakan kepada murid berkenaan aktiviti yang mereka lakukan sepanjang cuti sekolah yang lalu.
    iii.            Murid diminta menceritakan tentang pengalaman melakukan aktiviti sewaktu cuti sekolah.
    iv.            Guru menunjukkan contoh gambar kem bina semangat.
      v.            Murid diminta secara sukarela meneka topik pembelajaran pada hari ini.
    vi.            Guru menjelaskan topik pembelajaran pada hari ini.



Fasa 1 : Orientasi
( 15 minit )

Menetapkan hala tuju pembelajaran



        i.            Guru meminta murid menyalin soalan karangan yang bakal dibincangkan pada hari ini.
      ii.            Kemudian guru meminta murid membaca semula soalan tersebut dan menjelaskan kehendak soalan.
    iii.            Guru membangkitkan sedikit pengalaman berkenaan kem bina semangat yang pernah guru sertai.



Fasa 2 : Pencetusan idea
( 15 minit )

Pelajar bertukar-tukar pengalaman dan menambah pengetahuan
sedia ada




        i.            Guru menyatakan dan bertanya kepada murid akan aktiviti yang dilaksanakan dalam kem bina semangat.
      ii.            Guru menjelaskan format penulisan karangan.
    iii.            Kemudian guru dan murid berbincang secara dua hala akan isi yang bersesuaian untuk karangan ini.
-          Mendapat suntikan semangat untuk belajar bersungguh – sungguh.
-          Meluaskan pergaulan ( mengenali rakan daripada kelas lain )
-          Mendapat ilmu pengetahuan dan pengalaman baharu yang berbeza dengan suasana pembelajaran di dalam kelas.
-          Membina keyakinan diri.
-          Meningkatkan kecerdasan fizikal dan tubuh.



Fasa 3 : Penstrukturan semula
( 30 minit )

Menyusun semula
pengetahuan hasil percampuran idea lama dengan idea baru

Membentuk skema pengalaman baharu




        i.            Guru membahagikan murid kepada 5 kumpulan.
      ii.            Guru menyatakan akan sedikit aktiviti Kem Bina Semangat yang bakal dijalankan di dalam kelas.
    iii.            Guru memberikan arahan /demonstrasi manakala murid melaksanakan aktiviti.
-          Guru memberikan sehelai kertas dan meminta murid membuat satu lilitan menggunakan kertas tersebut. Setiap orang murid perlu memasuki kedalam gelungan kertas tersebut. ( 5 Minit )
-          Guru kemudiannya meminta murid untuk melaksanakan ‘aktiviti telur ayam kesayanganku’ di mana murid di arah kan untuk mengambil telur itu dengan mata yang tertutup. ( 5 Minit )
-          Seterusnya, aktiviti ‘paku ideal’ murid perlu melaksanakan aktiviti secara bersama – sama ( jika paku terjatuh, aktiviti tersebut akan di ulang semula. ( 10 Minit )
-          Kereta Inovatif – guru meminta murid berpecah kepada 4 kumpulan, kemudian murid perlu melukiskan gambar sebuah kereta dengan tidak melihat lukisan kereta daripada kumpulan pasangan mereka. Aktiviti ini adalah untuk mewujudkan keyakinan dan kepercayaan dalam diri murid. ( 10 Minit ).
    iv.            Kumpulan yang menunjukkan kerjasama yang baik akan dinobatkan sebagai pemenang.






Fasa 4 : Aplikasi idea
 ( 10 minit )

Melaksanakan tugasan dalam situasi



        i.            Murid di minta untuk mengambil tempat masing – masing.
      ii.            Guru bertanyakan soalan kepada murid.
-          Apakah masalah utama yang kamu hadapi dalam aktiviti tadi dan aktiviti manakah yang sangat sukar bagi kamu?
-          Berdasarkan aktiviti yang kita jalankan sebentar tadi, apakah yang kamu perolehi?
-          Ceritakan pengalaman kamu ketika menyertai aktiviti yang dilaksanakan ini?
    iii.            Murid diminta untuk mencatatkan setiap isi karangan yang mereka perolehi daripada aktiviti yang dijalankan ke dalam pelan PELINDUNG yang diberikan oleh guru.
    iv.            Murid diminta untuk menulis perenggan pendahuluan tentang faedah menyertai Kem Bina Semangat.


Penutup Kognitif
( 5 minit )

Membuat rumusan dan menggabungkan pengetahuan sedia ada pelajar dengan pengetahuan yang baru diterima.



        i.            Guru meminta seorang merumuskan pembelajaran pada hari ini.
      ii.            Guru meminta murid melaksanakan tugasan menulis karangan tentang faedah – faedah menyertai Kem Bina Semangat.




Refleksi : __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
                                                                                                                                  



No comments:

Post a Comment